MULTIPLA SKLEROZA Test krvi otkriva pogoršanje invaliditeta godinu dana prije nego što se dogodi

Ono što je bitno za ovu priču jest činjenica da ovo istraživanje trasira put prema bržem razvoju lijekova koji će oboljelima osigurati život dostojan čovjeka

Multipla skleroza

Multipla skleroza s pravom je titulirana kao ‘bolest s tisuću lica’, a oboljeli gube nadu da će se u nekoj skorijoj budućnosti pojaviti spasonosni lijek ili terapija koja bi im barem ublažila tegobe. Znanost, kada je riječ o multiploj sklerozi, jedva da može dobiti prolaznu ocjenu.

No ovih je dana objavljena studija koja bi ljudima s multiplom sklerozom mogla vratiti vjeru u znanstvena istraživanja.

Dr. Ari Green, sa Sveučilišta Kalifornija u San Franciscu, sa svojom je ekipom proučavao kakve posljedice zapravo ima povišenje lakog lanca neurofilamenta (NfL) u serumu, što je znak ubrzane ozljede neuroaksona. Zaključili su kako je neurofilamentna svjetlost povišena čak godinu prije pogoršanja invaliditeta, s recidivima i bez njih.

Uzorak pokazuje da je smrt živčanih stanica spor proces i sugerira da bi intervencije potencijalno mogle zaštititi živčane stanice kako bi se spriječila trajna invalidnost oboljelih od multiple skleroze, istaknuli su istraživači. Ovo je prva studija koja kvantificira vremenski okvir kada se ozljeda središnjeg živčanog sustava dogodi kod pacijenata prije pogoršanja invaliditeta.

- Podaci o NfL-u kao prediktoru dugoročnog ishoda multiple skleroze s vremenom postaju robusniji i podupiru stajalište da će NfL postati C-reaktivni protein - primijetio je Gavin Giovannoni, sa Sveučilišta Queen Mary u Londonu koji nije bio uključen u studiju.

- Nadajmo se da će regulatori sada usvojiti NfL kao surogat ishod za multiplu sklerozu i dopustiti registracijske pokuse kombiniranih ili dodatnih terapija korištenjem površine ispod NfL krivulje kao primarnog ishoda. Ovo će transformirati razvoj lijekova i ishode multiple skleroze u budućnosti.

Istraživači su priznali da je ova studija imala nekoliko ograničenja. Češće procjene NfL-a, primjerice, svakih tri do pet mjeseci, mogle bi dati čvršće fokusiran vremenski okvir promjena NfL-a.

No ono što je bitno za ovu priču jest činjenica da ovo istraživanje trasira put prema bržem razvoju lijekova koji će oboljelima osigurati život dostojan čovjeka.

Mladen Kristić