KOMENTAR Željeznički promet za osobe s invaliditetom u Hrvatskoj kao šansa za našu veću mobilnost
Možda, samo možda, mi osobe s invaliditetom možemo pomoći domaćem željezničkom prometu. I to pomažući putem sami sebi. Ja ne znam što sam dosad čekao, piše Damir Fatušić
Na našem portalu smo 8. travnja prenijeli vijest o poboljšanju pristupačnosti željezničkog prometa osobama s invaliditetom u Ujedinjenom Kraljevstvu. Pristupačnost za osobe s invaliditetom trebala bi, kako su priopćili iz britanske vlade, biti poboljšana na 73 željezničke postaje u Britaniji u sklopu ulaganja od 300 milijuna funti.
- Promet je od vitalnog značaja za povezivanje ljudi s poslom, prijateljima i obitelji, ali i kako bi im se omogućilo da uživaju u posjetu nekim od prekrasnih kulturnih, povijesnih i prirodnih znamenitosti diljem Ujedinjenog Kraljevstva - izjavio je tada ministar prometne pristupačnosti Nusrat Ghani.
Kako sam napisao prenoseći tu vijest, putovanje vlakom u Hrvatskoj za mnoge osobe bez invaliditeta zbog nepraktičnosti je gotovo nepoznanica, a zbog nepristupačnosti je znanstvena fantastika za osobe s invaliditetom. Pomalo retorički sam se upitao može li putnički željeznički promet u budućnosti, kada obnova postane realnost, odmah biti jednako dostupan svima?
No odgovor na to pitanje ipak sam odlučio potražiti. Pretvoriti retoričko u pragmatično. I vrlo brzo sam dobio konkretne i obećavajuće informacije za koje me čudi da nisu eksplicitnije i agresivnije iznesene u javnost, posebno onu blisku osobama s invaliditetom.
- Zaposlenici HŽ Putničkog prijevoza i HŽ Infrastrukture pružaju besplatnu pomoć osobama s invaliditetom ili smanjenom pokretljivošću prilikom ulaska/izlaska iz vlaka i putovanja vlakom - kažu iz HŽ Putničkog prijevoza.
- U slučaju da je osobi s invaliditetom ili smanjenom pokretljivošću potrebna pomoć i podrška pri prijevozu vlakom, osoba s invaliditetom ili smanjenom pokretljivošću o tome treba obavijestiti HŽ Putnički prijevoz najmanje 48 sati prije namjeravanog putovanja i to najavom putovanja na blagajni, putem telefonskih informacija (svakodnevno od 5 do 23 sata) na brojeve telefona 060 333 444 i 01 378 2583, te putem e-maila na informacije@hzpp.hr. Putovanje je potrebno najaviti kako bi se u sastav vlaka uvrstila garnitura ili vagon koji je prilagođen prijevozu osoba s invaliditetom u slučaju da takve garniture ili vagoni nisu propisani u sastavu vlaka kojim osoba s invaliditetom namjerava putovati. Zahtjev za pomoć pri prijevozu vlakom i ostale informacije o prijevoznim uvjetima možete preuzeti na www.hzpp.hr/osobe-s-invaliditetom.
- U slučaju da nas osoba s invaliditetom ili smanjenom pokretljivošću na vrijeme ne obavijesti o svojem putovanju, u kolodvorima i tijekom putovanja poduzet će se sve razumne mjere kako bi joj bila pružena pomoć.
Većina ovih informacija, kao i detalji o pogodnostima za osobe s invaliditetom, također je dostupno na www.hzpp.hr/osobe-s-invaliditetom. Međutim, ja sam želio saznati više.
- Vezano uz pristupačnost vlakova za osobe s invaliditetom, obavještavamo vas da je tijekom 2017. HŽ Putnički prijevoz, u suradnji sa Svjetskom bankom, osigurao financijska sredstava za narudžbu četiri niskopodna dizel-motorna vlaka serije 7023, koji bi u promet trebali biti pušteni krajem 2019. i početkom 2020. godine. Uz to, u suradnji s Ministarstvom mora, prometa i infrastrukture, HŽ Putnički prijevoz radi na pripremi projekta nabave 21 novoga niskopodnog vlaka za gradsko-prigradski i regionalni prijevoz putem EU fondova, koji će biti prilagođeni prijevozu osoba s invaliditetom i smanjenom pokretljivošću.
- HŽ Putnički prijevoz trenutačno raspolaže sljedećim željezničkim prijevoznim kapacitetima prilagođenim prijevozu osoba s invaliditetom i smanjenom pokretljivošću: jedanaest elektromotornih niskopodnih vlakova za gradsko-prigradski promet, jedanaest elektromotornih niskopodnih vlakova za regionalni promet, dva dizel-motorna niskopodna vlaka za regionalni promet, te tri putnička vagona prilagođena za prijevoz osoba s invaliditetom i smanjenom pokretljivošću.
Navedene garniture, kažu iz HŽ Putničkog prijevoza, voze u gradsko-prigradskom prijevozu Grada Zagreba na relaciji Harmica – Zagreb GK – Dugo Selo te na relacijama Zagreb GK – Novska – Vinkovci – Tovarnik, Zagreb GK – Sisak, Zagreb GK – Sunja – Novska, Zagreb GK – Koprivnica, Zagreb GK – Karlovac – Moravice, Zagreb GK – Varaždin – Kotoriba i Varaždin – Koprivnica.
Ako ste mislili da je to sve, u krivu ste. O pitanju željezničkog prometa i njegove prilagođenosti opširno su se očitovali i iz HŽ Infrastrukture.
- Temeljem Strateškog plana Ministarstva mora, prometa i infrastrukture i Nacionalnog provedbenog plana za Uredbu Europske komisije, HŽ Infrastruktura je u procesu nabave devet podiznih platformi za pristup vlaku osobama smanjene pokretljivosti, kako bi se na što više mjesta omogućio pristup u vlak. Platforme će se smjestiti u kolodvorima Kutina, Nova Gradiška, Osijek, Rijeka, Slavonski Brod, Split, Split Predgrađe, Vinkovci i Zagreb Glavni kolodvor.
- Osim toga, željeli bismo napomenuti da se prilikom projektiranja i izrade dokumentacije za projekte sufinancirane od strane EU fondova, projektna dokumentacija izrađuje sukladno važećoj regulativi (usklađenost s važećom zakonskom regulativom u RH te Uredbama EU vezanim za Tehničke specifikacije za interoperabilnost te uredbama vezanim uz prava i obveze putnika u željezničkom prometu - Uredba EZ 1371/2007).
- Sukladno navedenom, prilikom projektiranja projektanti uzimaju u obzir i odredbe Pravilnika o osiguranju pristupačnosti građevina osobama s invaliditetom i smanjene pokretljivosti. Za potrebe osoba smanjene pokretljivosti tako je predviđena ugradnja podiznih platformi na stubištima pothodnika. Na peronima će se izvesti taktilne trake. Također, kako bi se olakšalo kretanje osoba s invaliditetom s parkirališta na nogostup, predviđena je izvedba rampe. Na parkiralištima će se izvesti odgovarajući broj parkirnih mjesta za osobe smanjene pokretljivosti. Osim toga, predviđen je i natpis na kolniku 'obilježavanje mjesta namijenjenog isključivo osobama s invaliditetom - ističu iz HŽ Infrastrukture.
- Što se tiče projekata koji se sufinanciraju sredstvima iz EU fondova i na kojima će navedeno biti najprije vidljivo, ističemo projekt izgradnje nove pruge za lokalni promet između Gradeca i Sv. Ivana Žabnog, za koju do kraja godine očekujemo puštanje u promet (izgrađene su rampe, taktilne trake, zaštitne ograde, prilagođeni toaleti, s obzirom da nema pothodnika ili nathodnika, dizala nisu ugrađena), rekonstrukciju postojećeg i izgradnju drugog kolosijeka na dionici između Dugog Sela i Križevaca (radovi u tijeku), te modernizaciju i elektrifikaciju pruge između Zaprešića i Zaboka (radovi u tijeku).
- Godine 2018. izgrađene su uređene površine u Jasenovcu i Višnjici s rampama za osobe s invaliditetom. Završavaju se radovi na kolodvoru Sisak, gdje će biti ugrađen lift te je u tijeku nabava za izvođenje radova na stajalištu Sesvetska Sopnica (pothodnik i peron također s liftom i površinama prilagođenim za osobe s invaliditetom) - kažu iz HŽ Infrastrukture za kraj.
Odgovor gotovo istovjetan onom HŽ Infrastrukture dobio sam i od Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, uz obećavajući, ali i poprilično neprecizan pogled u budućnost.
- Pozitivne pomake vezano uz realizaciju infrastrukturnih radova u cilju izvođenja prilagodbi i nadogradnji postojećih željezničkih objekata u operativnom djelokrugu HŽ Infrastrukture d.o.o. i HŽ Putničkog prijevoza, u vidu novoizgrađenih perona, obnavljanja postojećih perona, stajališta, kolodvora te pristupačnosti putničkih vagona osobama smanjene pokretljivosti, očekujemo i u budućnosti - optimistični su iz ministarstva.
Što reći za kraj? Dosad se nikada nisam vozio vlakom, a to mi je želja. Vjerujem da je to istina za barem neke, ako ne i mnoge od vas koji čitate ovaj poduži informativni letak, čak i ako niste osoba s invaliditetom. Ovo što sam saznao mi daje nadu, a i motiv da se uskoro otisnem na put, pa makar samo zato da se provozam vlakom.
Šteta je da stanje željezničkog prometa u Hrvatskoj nije bolje. Mogao bih za to okriviti i nas putnike, no činjenica je da se rijetko kada isplati putovati vlakom i da će tako ostati sve dok se ne učine ozbiljniji infrastrukturni zahvati, koji zacijelo nisu jeftini.
S druge strane, koliko god zbog zastarjelosti bio nepraktičan većini populacije, željeznički prijevoz se, posebno uz sve navedene prilagodbe, nameće kao najbolji prigradski i međugradski tranzitni sustav za osobe s invaliditetom. Ne znam za vas, ali meni bi puno lakše bilo ući u vlak, nego u autobus ili zrakoplov.
Možda, samo možda, mi osobe s invaliditetom možemo pomoći domaćem željezničkom prometu. I to pomažući putem sami sebi.
Ja ne znam što sam dosad čekao.
Piše: Damir Fatušić
Objavljeno: 19.04.2019