Prodavač me prevario kada mi je elektromotorna kolica predstavio kao kvalitetna, a ona se stalno kvare

PITANJE: M.D. (32) Prije godinu i pol dana kupio sam nova elektromotorna kolica. Prilikom same kupovine predstavnici za elektromotorna kolica su me uvjerili da kupim jedan model koji je zbog svoje "kvalitete“ bio iznimno skup.

 

Kako vodim vrlo intenzivan život trebao sam elektromotorna kolica s kojima ću se moći nesmetano kretati i obavljati obveze koje imam. Kolica koja sam izabrao na njihovu preporuku platio sam blizu 70.000 kuna, nažalost već nakon dva mjeseca počeli su moji problemi. Prvo mi se nakon tri mjeseca pokvario motor, prošlo ljeto pukla je šasija, tri puta su akumulatore mijenjali, morao sam dva puta mijenjati rukohvate, četiri puta sam radio izmjene lagera na stražnjim kotačima i prije par mjeseci počeo mi je pucati naslon za glavu. Istina je da su mi većinu štete otklonili, ali to nije proizvod koji su mi predstavili prije negoli sam se odlučio kupiti ga. Što mogu napraviti a da ponovno mogu biti bezbrižan te da se ne moram brinuti koja mi je sljedeća šteta na njima? Moraju li mi zamijeniti proizvod, odnosno imam li pravo potražiti natrag sredstva kojima sam platio elektromotorna kolica?

ODGOVOR: Poštovani, prema članku 401. Zakona o obveznim odnosima  (Narodne novine, broj 35/05, 41/08, 125/11) materijalni nedostaci postoje:

- ako stvar nema potrebna svojstva za svoju redovitu uporabu ili za promet,

- ako stvar nema potrebna svojstva za posebnu uporabu za koju je kupac nabavlja, a koja je bila poznata prodavatelju ili mu je morala biti poznata,

- ako stvar nema svojstva i odlike koje su izrijekom ili prešutno ugovorene, odnosno propisane,

- kad je prodavatelj predao stvar koja nije jednaka uzorku ili modelu, osim ako su uzorak ili model pokazani samo radi obavijesti,

- ako stvar nema svojstva koja inače postoje kod drugih stvari iste vrste i koja je kupac mogao opravdano očekivati prema naravi stvari, posebno uzimajući u obzir javne izjave prodavatelja, proizvođača i njihovih predstavnika o svojstvima stvari (reklame, označavanje stvari i dr.),

- ako je stvar nepravilno montirana pod uvjetom da je usluga montaže uključena u ispunjenje ugovora o prodaji,

- ako je nepravilna montaža posljedica nedostataka u uputama za montažu

U tim slučajevima niste obvezni pregledati stvar, ali ste obvezani obavijestiti prodavatelja o postojanju nedostataka (vidljivih i skrivenih) u roku od dva mjeseca od dana kad ste otkrili nedostatak, a najkasnije u roku od dvije godine od predaje stvari. Kao dokaz svoje kupnje, trebali biste priložiti račun. Pretpostavlja se da je nedostatak postojao u vrijeme prijelaza rizika (predaje stvari kupcu) ako se pojavio u roku od šest mjeseci od prijelaza rizika, osim ako prodavatelj ne dokaže suprotno ili suprotno ne proizlazi iz naravi stvari ili naravi nedostatka. Ako ste pravodobno obavijestili prodavatelja možete prema članku 410. Zakona o obveznim odnosima:

- zahtijevati od prodavatelja da nedostatak ukloni,

- zahtijevati od prodavatelja da Vam preda drugu stvar bez nedostatka,

- zahtijevati sniženje cijene,

- izjaviti da raskida ugovor (povrat novca).

Svoja prava možete ostvarivati u roku od dvije godine (računajući od dana odašiljanja obavijesti prodavatelju). Ako ste propustili obavijestiti prodavatelja o nedostatku u zakonom predviđenom roku ili se nedostatak pokazao nakon proteka dvije godine od predaje stvari, gubite prava koja Vam pripadaju na temelju prodavateljeve odgovornosti. No, ako je taj nedostatak bio poznat prodavatelju ili mu nije mogao ostati nepoznat, zadržavate prava.

Ako ste pak pri kupnji dobili jamstvo za ispravnost prodane stvari, prema Zakonu o obveznim odnosima (čl. 423.- 429.) možete zahtijevati od prodavatelja i proizvođača (ovisno o tome tko izdaje jamstvo) popravak ili zamjenu stvari u tijeku jamstvenog roka, bez obzira na to kad se nedostatak pojavio. U ovom ste slučaju u boljoj poziciji jer za reklamaciju niste ograničeni rokom od dva mjeseca otkako ste otkrili nedostatak.  Troškove i rizik za propast ili oštećenje stvari za vrijeme popravka odnosno zamjene snosi prodavatelj odnosno proizvođač. U slučaju manjeg popravka jamstveni rok se produljuje za onoliko koliko ste bili lišeni uporabe stvari, no ako je zbog neispravnosti izvršena zamjena stvari ili njezin bitni popravak, jamstveni rok počinje ponovno teći od izvršenja zamjene odnosno od vraćanja popravljene stvari. Ako prodavatelj ne izvrši zatraženo u razumnom roku, imate pravo na raskid ugovora ili sniženje cijene te pravo na popravljanje štete. U svakom slučaju, pravila koja reguliraju garanciju ne isključuju primjenu pravila o odgovornosti prodavatelja za nedostatak stvari pa možete iskoristiti zakonska prava koja Vam pripadaju bilo po jednoj ili po drugoj osnovi.

Odgovara: Valentina Maljak, Pravna klinika Zagreb

Napomena: Pitanja za rubriku Kutak za stručnjake šaljite na: mladen.kristic@in-portal.hr

 

Povezane vijesti