Zagreb: Predstavljeni najnoviji rezultati u liječenju osteoartritisa

Dragan Primorac je naveo da u ovom trenutku oko 54 milijuna Amerikanaca i  80 milijuna Europljana ima problem s osteoartriotisom. Oko 200 milijardi dolara troši se na liječenje ili na posljedice osteorartritisa

Znanstvenici i liječnici Specijalne bolnice Sv. Katarina predstavili su u srijedu najnovije rezultate u liječenju osteoartritisa (OA) koristeći mezenhimalne matične stanice izdvojene iz masnog tkiva (AdMSC), koji su pokazali da je kroz jednostavan, neoperativni zahvat bol kod pacijenata s tim problemom prepolovljena ili, kod većine pacijenata, gotovo nestala, u mirovanju ili kretanju, a kvaliteta hrskavice je bitno pojačana.

Primjenu mezenhimalnih matičnih stanica izdvojenih iz masnog tkiva znanstvenici  i liječnici Specijalne bolnice Sv. Katarina započeli su prije dvije godine, a rad koji su upravo objavili u časopisu Genes, po prvi put otkriva nove mehanizme djelovanja AdMSC na oštećeno hrskavično tkivo, posebice na sintezu ključnih molekula odgovornih za normalno funkcioniranje hijaline hrskavice.

"Radi se o vrlo jednostavnom, neoperativnom zahvatu gdje u jednom trenutku uzimate masne stanice, pročistite ih i dobijete niz stanica koje se nalaze oko krvnih žila i mnoštvo mezenhimalnih matičnih stanica, i direktno ih aplicirate u područje interesa, bez obzira radilo se o kuku ili koljenu", kazao je predsjednik Upravnog vijeća Specijalne bolnice Dragan Primorac.

Kao najznačajniji efekt Primorac je istaknuo da je kvaliteta hrskavice bitno pojačana. Mjerenje molekula glikozamino glikana, koje čine hrskavicu kvalitetnijom, pokazalo je da su se počele stvarati u nekim slučajevima i do 80 posto više nego u početku, što je očito preveniralo razvoj boli.

Rezultati su, dodao je, pokazali da je bol mjerena određenim skalama prepolovljena ili kod većine pacijenata gotovo nestala, u mirovanju ili kretanju. Osim toga, markeri ili biljezi koje koriste - glikani, koji su iznimno osjetljivi i u vrlo ranoj fazi utvđuju i pokazuju porast upale, utvrdili su da nema porasta upale niti u organizmu ima negativnog efekta.

"Naša je temeljna poruka da iz faze teškog osteoartritisa, gdje je kost toliko propala da ne postoji hrskavica, nije realno očekivati značajne promjene, pa želimo što veći broj pacijenata vidjeti u početnoj fazi osteoartritisa jer u tim slučajevima pacijenti imaju daleko veću šansu za oporavak i proizvodnju glikozamino glikana, koji čine tu hrskavicu kvalitetnijom", naglasio je Primorac.

Nova tehnologija aplikacije mezenhimalnih matičnih stanica u svrhu liječenja osteoartritisa primijenjena je na više od 1000 pacijenata, ali s različitim zahvatima.

Osteoartritis je među najčešćim zdravstvenim problemima u svijetu, od njega danas boluje više od 400 milijuna osoba, a predviđanja su da će ih do 2030. bolovati više od 700 milijuna. Po dostupnim podacima, u Hrvatskoj od osteoartritisa boluje između 25 i 30 posto populacije.

Glavni rizični faktori za nastanak osteoartritisa su starija životna dob, povećana tjelesna težina, preopterećenje zglobova, ozljede hrskavice, meniskusa i ligamenata, prijelomi kostiju, osobito prijelomi unutar zgloba, upalne bolesti zglobova, infekcije zglobova, šećerna bolest, te poremećaj mehaničke osovine zglobova, kao što su primjerice "X" ili "O“ noge.

Primorac je naveo da u ovom trenutku oko 54 milijuna Amerikanaca i  80 milijuna Europljana ima problem s osteoartriotisom. Oko 200 milijardi dolara troši se na liječenje ili na posljedice osteorartritisa.

Ustvrdio je da se tom metodom u zdravstvenom sustavu uštedi 12 do 15 puta više, ako se sagleda sve -  broj dana kad ljudi nisu na poslu, bolovanja, fizikalne medicine, rehabilitacije, stavljanja proteze i revizije.

Ortoped Damir Hudetz pojasnio je da se tom metodom ne može zauvijek odgoditi operacija, već na neko vrijeme prolongirati. "No, nevjerojatno je što smo uspjeli pokazati da se ireverzibilan proces trošenja hrskavice može preokrenuti, i tu je vrijednost članka i znanstvenog doprinosa", ustvrdio je.

Zahvat je, Kaže Hudetz, registrirani medicinski postupak koji se može obaviti ali nije pokriven osnovnim zdravstvenim osiguranjem, pa iznosi 28.000 kuna.

Hina