NOVA INICIJATIVA Korisnici invalidskih kolica žele nove ceste, državni novac treba se trošiti na sigurnost u prometu
Udruge osoba s invaliditetom nadaju se pozitivnom ishodu, ali s figom u džepu. Svjesni su naime da tamošnje vlasti provode politiku pod egidom 'puno vike nizašto'
Sjećate li se možda naše podrubrike 'Mojim ulicama u invalidskim kolicima' kojom smo željeli ukazati na sve teškoće (i tegobe) s kojim se suočavaju osobe s invaliditetom dok se kreću pločnicima hrvatskih gradova. Vozila parkirana tako da bi se i Spiderman našao u nezavidnoj situaciji, a kamoli oni koji u kolicima moraju proći između zgrada i automobila (ne)savjesnih vozača. A što drugo, nego zaobići cijeli blok zgrada, eventualno pronaći čistu trasu i stići na željeno odredište. Nekima to ne uspijeva 'iz prve', pritom ne gube samo vrijeme već i dobru zalihu živaca.
Ne postoje službeni podaci koliko je osoba u invalidskim kolicima na našim prometnicama teško stradalo, no zato u Sjedinjenim Državama vode urednu evidenciju, koja je uistinu zabrinjavajuća. Stoga su tamošnje organizacije i udruge koje okupljaju osobe s invaliditetom pokrenule žestoku kampanju kojoj je cilj utjecati na nadležne vlasti da pri obnovi ili gradnji novih prometnica i pločnika povedu računa o onima koji se kreću u invalidskim kolicima.
Priča o takvim osobama ima za nekoliko tekstova, no mi ćemo navesti samo njih dvije.
Jednog nedjeljnog poslijepodneva u svibnju 2021. Patsy Ellison napustila je svoj stan u Knoxvilleu, u svojim motoriziranim invalidskim kolicima i krenula prijeći obližnju ulicu, kao što je to često činila.
No to joj je bio zadnji put. Iako je postojao znak stop, kamionet Dodge Ram koji je skretao na raskrižje udario je i usmrtio Ellison, koja je imala 62 godine. Vozač je rekao policiji da je nije vidio na kolniku.
- Bili smo jednostavno uništeni. Bila je tako dobra osoba. Još uvijek je teško - rekla je njezina pranećakinja Destiny Dozard. - Imam petogodišnjaka i on priča o tome svaki dan. Još uvijek je traumatiziran.
- Pomagala je susjedima ako nisu imali hrane i davala im novac. Bila je slatkica. Ludo je da joj se ovako nešto dogodilo.
Ulice mogu biti smrtno opasne za ljude u invalidskim kolicima. Neki su prisiljeni kotrljati se ulicom jer je nogostup pun rupa, neravan ili ga uopće nema. Neki moraju prelaziti prometne ceste s više traka. Vozači, osobito oni u SUV vozilima i velikim kamionetima, možda ih neće vidjeti jer sjede nisko. Zagovornici prava osoba s invaliditetom i sigurnosti na autocestama kažu da bi se dio sredstava iz novog saveznog zakona o infrastrukturi vrijednog 1,2 trilijuna dolara za programe sigurnosti prometa, trebao potrošiti na rubne rampe, pristupačnije nogostupe i ceste projektirane za usporavanje prometa i osiguravanje sigurnih prijelaza za osobe s invaliditetom.
- Zajednica osoba s invaliditetom nije uvijek bila u prvom planu kada smo planirali mobilnost - rekla je Jane Terry, potpredsjednica američkog Vijeća za nacionalnu sigurnost.
Gotovo polovica smrtnih slučajeva osoba u invalidskim kolicima dogodila se na raskrižjima. A u više od tri četvrtine smrtnih slučajeva vozači nije koristili 'manevar izbjegavanja sudara'.
A evo još jedne priče. Početkom lanjskog travnja, 37-godišnja majka petero djece u invalidskim kolicima umrla je dok je prelazila ulicu u San Joseu, u Kaliforniji, nakon što ju je udario vozač koji je pobjegao. Samo nekoliko tjedana kasnije, žena koja je koristila hodalicu udarena je i ubijena na istom raskrižju.
Uglavnom, broj smrtno stradalih osoba u invalidskim kolicima u značajnom je porastu na tamošnjim prometnicama. Hoće li se situacija u tom smislu poboljšati odlučit će administracija predsjednika Bidena i Kongresa. Udruge osoba s invaliditetom nadaju se pozitivnom ishodu, ali s figom u džepu. Svjesni su naime da tamošnje vlasti provode politiku 'puno vike nizašto'. Tko zna, možda bi i u Sjedinjenim Državama trebali pokrenuti projekt 'Mojim ulicama u invalidskim kolicima', nadajući se da kampanje vezane za sigurnost u prometu osoba u invalidskim kolicima neće biti pokrenute uzalud.
Objavljeno: 06.07.2022