REVOLUCIONARNO Izliječili Parkinsonovu bolest kod miševa inhibiranjem jednog gena

Tim istraživača sa Sveučilišta u Kaliforniji postigao je značajnu pobjedu u borbi protiv demencije razvijanjem jednokratnog liječenja za koje se čini da trajno liječi Parkinsonovu bolest kod miševa

Opisujući metodu u časopisu Nature, autori studije nadaju se da će se isti postupak jednog dana moći upotrijebiti za liječenje širokog spektra neurodegenerativnih stanja kod ljudi.

Parkinsonova bolest i drugi oblici demencije nastaju kada neuroni postanu oštećeni i umru, zbog čega su znanstvenici desetljećima pokušavali smisliti tretmane kako zaštititi ove moždane stanice ili stvoriti nove kako bi nadomjestili izgubljene. Iznenađujuće je da je tim koji stoji iza ovog najnovijeg otkrića uspio postići to mijenjanjem samo jednog gena.

Prva faza ovog otkrića dogodila se u petrijevoj posudi, gdje su istraživači modificirali genetski kod neuronskih stanica mozga zvanih astrociti. To su zvjezdaste stanice koje podržavaju komunikaciju u mozgu i stvaraju protein zvan PTB koji osigurava da oni ostaju astrociti i ne transformiraju se u neurone.

Nakon što su istraživači blokirali proizvodnju PTB-a, dogodila se spektakularna metamorfoza - astrociti su se u posudi masovno transformirali u neurone.

- Ono što smo otkrili je da je prisiljavanje PTB-a da nestane jedini signal koji stanica treba kako bi uključila gene potrebne za proizvodnju neurona - objasnio je autor studije Xiang-Dong Fu u izjavi.

Kako bi testirali može li se ovaj princip primijeniti u liječenju demencije u živom mozgu, tim je izazvao Parkinsonovu bolest kod miševa upotrebom tvari koja je uništila njihove neurone koji stvaraju dopamin. Kod ljudi se Parkinsonova bolest događa kada neuroni koji proizvode dopamin prestanu djelovati u dijelu mozga koji se naziva substantia nigra.

Autori studije su zatim izravno u mozak miševa ubrizgali umjetni DNK koji je blokirao proizvodnju PTB-a, zbog čega su se astrociti u ovoj regiji transformirali u nove neurone koji stvaraju dopamin. U roku od dvanaest tjedana liječenja, razina dopamina glodavaca vratila se u normalu, što je dovelo do potpunog prestanka tremora i drugih simptoma Parkinsonove bolesti.

Iznenađujuće, miševi su ostali bez simptoma do kraja života, što sugerira da je potreban samo jedan tretman da bi se bolest u potpunosti poništila. Komentirajući ovaj ishod, Fu je objasnio da ‘ova potpuno nova strategija liječenja neurodegenerativnih bolesti daje nadu da će biti moguće pomoći čak i onima s uznapredovalim bolestima’.

Prerano je za pretpostaviti da će se ovaj princip biti jednako primjenjiv na ljude i liječnici sigurno neće ubrizgavati umjetni DNK u mozak oboljelih od Parkinsonove bolesti. Međutim, s malo više istraživanja bit će moguće razviti nove tretmane koji će potaknuti stvaranje novih neurona u mozgu ljudi koji pate od demencije i drugih oblika oštećenja neurona, piše IFLScience.

Autor: Damir Fatušić