Obrazovanje osoba s invaliditetom još je uvijek rak rana našeg društva

Kako bi osobe s invaliditetom imale iste mogućnosti za školovanje, a kasnije i za zapošljavanje, obrazovni sustav bi se trebao pobrinuti da im omogući adekvatnu pomoć, ali i normalne uvjete za školovanje

Studentica u kolicima, ilustracija.

 

Svaka osoba na ovom svijetu ima pravo na školovanje, štoviše, školovanje je neophodno za normalan život svake osobe jer bez obrazovanja nema ni budućnosti. Iako živimo u 2023. godini, pravo na jednako školovanje još uvijek nemaju svi. Za osobe s invaliditetom obrazovni sustav još uvijek nema adekvatno rješenje.

Danas se sve više priča o tome kako je za osobe s invaliditetom puno više toga dostupno te kako one danas žive bolje i kvalitetnije nego prije, ali to se ne može reći za sve segmente njihovog života. Naime, kada je u pitanju njihovo školovanje, još uvijek postoje nepremostive prepreke kako bi dosegli istu razinu znanja kao osobe bez invaliditeta.

U obrazovnom sustavu godinama se pokušava stati na kraj problemima s kojima se susreću osobe s invaliditetom kada krenu pohađati osnovnu školu, srednju školu ili fakultet. Postoji više razloga zašto je to tako.

Jedan od najvećih problema je taj što nisu sve osobe s invaliditetom jednako funkcionalne, a program školovanja svugdje je isti, uz male razlike. Kada osoba završi osnovnu, te kada dođe vrijeme za nastavak školovanja i odabira srednje škole, dolazi do problema zvanog profesionalna orijentacija.

Nakon završetka osnovnoškolskog obrazovanja većina osoba s invaliditetom bude podvrgnuto testiranjima iz kojih se pokušava spoznati koja struka ili smjer je za osobu s invaliditetom najprikladnija. Problem nastaje zbog toga što rezultati napisanih testova ne pokažu uvijek pravo stanje stvari.

Još jedan od gorućih problema kod školovanja osoba s invaliditetom je nedostatak asistenata u nastavi. Većina osoba koje imaju neku vrstu invaliditeta, zbog nemogućnosti normalnog praćenja nastave ili težeg razumijevanja školskog gradiva na dnevnoj bazi, na početku školovanja preda zahtjev za dodjelu asistenta u nastavi. Zbog velikog broja učenika kojima je asistent u nastavi potreban, ne uspiju ga dobiti svi koji predaju zahtjev, ali i oni koji imaju sreće te ipak uspiju doći do istog, moraju predati puno papirologije kako bi to pravo ostvarili.

Jedan od razloga zašto svaki učenik s invaliditetom ne može dobiti osobu koja će mu pomagati pri praćenju nastavnog programa leži u tome što asistenata što su trenutno plaće asistenata jako niske, pa se mali broj ljudi odlučuje na bavljenje tim poslom.

U današnje vrijeme poslodavci će prije zaposliti fakultetski obrazovnu osobu nego onu koja ima završenu samo srednju školu. Za osobe s invaliditetom to predstavlja veliki problem. S obzirom da nakon završene srednje škole većina osoba s invaliditetom traži posao, iz već navedenog razloga, teško ga dobivaju.

Oni koji se ipak odluče nastaviti školovanje te upišu fakultet, susreću se s brojnim preprekama u toj fazi svog obrazovanja.

Većina fakulteta nema sluha za potrebe osoba s invaliditetom. Veliki broj osoba s invaliditetom treba više vremena kako bi odradila neki zadatak ili naučila određeno gradivo, stoga, kada krenu ispitni rokovi, velika većina njih nađe se u problemu.

Kako bi osobe s invaliditetom imale iste mogućnosti za školovanje, a kasnije i za zapošljavanje, obrazovni sustav bi se trebao pobrinuti da im omogući adekvatnu pomoć, ali i normalne uvjete za školovanje. Na taj način bili bi konkurentniji na tržištu rada i ne bi ovisili o pomoći svojih bližnjih ili određenih ustanova koje se skrbe za osobe s invaliditetom, nego bi mogli biti samostalni i imati svoj kruh u rukama.

 

In Portal

 

Povezane vijesti