URED PRAVOBRANITELJICE Izazovi, teškoće i pozitivni aspekti studiranja osoba s invaliditetom

Sastanak se dotaknuo više tema o kojima se govori već niz godina i prema kojima Ured pravobraniteljice za osobe s invaliditetom postupa kroz različita djelovanja u okvirima svoje nadležnosti: preporukama, izvješćima, stručnim skupovima i drugim inicijativama

Studentica za laptopom, ilustracija.

 

Na inicijativu članova Stručnog savjeta pravobraniteljice za osobe s invaliditetom , 1. travnja 2021. putem platforme Zoom održan je stručni sastanak vezan uz pitanja visokog obrazovanja osoba s invaliditetom.

Sastanku su prisustvovali zainteresirani članovi Stručnog savjeta pravobraniteljice za osobe s invaliditetom , predstavnici Ureda za studente s invaliditetom, predstavnici i voditeljica udruge Zamisli, suradnici na ESF Projektu Tematska mreža 'Cjeloživotno obrazovanje dostupno svima' (TEMCO) te pravobraniteljica za osobe s invaliditetom i savjetnice pravobraniteljice. Na poziv članova Stručnog savjeta pridružilo se i nekoliko studenata s invaliditetom te stručnjaka i predstavnika udruga koje dugi niz godina prate obrazovanje učenika s teškoćama u razvoju i osoba s invaliditetom.

Raspravu su uvodnim izlaganjima potaknuli članovi Stručnog savjeta: Kristina Urbanc, Mirna Sabljar i Tihomir Žiljak.

Sastanak se dotaknuo više tema o kojima se govori već niz godina i prema kojima Ured pravobraniteljice za osobe s invaliditetom postupa kroz različita djelovanja u okvirima svoje nadležnosti: preporukama, izvješćima, stručnim skupovima i drugim inicijativama. Tako se kao jedna od tema istaknula potreba za senzibilizacijom i edukacijom nastavnika o potrebnim oblicima prilagodbe i podrške studentima s invaliditetom te njihovoj primjeni. Osim nastavnog, potrebna je i edukacija i nenastavnog osoblja koje osoba s invaliditetom ulaskom u prostore visokog obrazovanja prvo susreće.

Ponovno se istaknula potreba za zakonskim temeljima koji će definirati koje su to prilagodbe na koje studenti s invaliditetom imaju prava, kriteriji njihova određivanja, tko ih određuje i ostala pitanja koja se pojavljuju u praksi. Sudionici su se složili da je značajno imati u vidu tri faze: prije nego osoba s invaliditetom upisuje fakultet kada joj je potrebno dati sve potrebne informacije o pravima, mogućnostima i očekivanjima određenog studijskog programa, postupak upisa na studij u okviru kojeg se trebaju osigurati sva prava i potrebne prilagodbe te faza studiranja uz potrebnu prilagodbu i podršku. Pri tome je potrebno definirati i međusobno povezati sustave prilikom prijelaza iz sustava srednjoškolskog obrazovanja i visokog obrazovanja. Istaknulo se da tijekom srednje škole, učenici s teškoćama u razvoju imaju definirane sve potrebne prilagodbe i podrške da bi se za to ulaskom u visoko obrazovanje ponovno trebale izboriti. Stoga je neophodno povezivanje kako bi visoko obrazovanje bilo spremno za ulazak učenika s teškoćama u razvoju i osoba s invaliditetom.

U završnom razredu srednje škole, učeniku s teškoćama u razvoju potrebno je dati sve potrebne informacije, ne samo one vezane uz pripremu za polaganje državne mature, nego i informacije o pravima tijekom studiranja, ali i o samim studijskim programima. S tim u vezi istaknula se potreba izrade brošure s podacima i ustanovama na razini određenog sveučilišta, odnosno svih ustanova visokog obrazovanja te potreba formiranja baze stručnjaka koji bi osposobljavali nastavnike i roditelje, ali i davali ove bitne informacije.

Tijekom sastanka se, vezano za potrebne podrške, ponovno naglasila i potreba donošenja zakona o asistenciji, odnosno podršci. Razgovaralo se i o potrebi razgovora o smjeru u kojem će se kretati razvoj sustava podrške, odnosno, hoćemo li razvijati sustav prema pozitivnoj diskriminaciji ili kompenzacijskim mjerama.

S obzirom na to da se primjećuje da ponekad roditelji odlučuju o mnogim pitanjima o kojima bi studenti trebali samo odlučivati, kao jedno od bitnih pitanja proizašlo je i pitanje samostalnog sudjelovanja studenta s invaliditetom u svim segmentima.

Govorilo se o i značaju koordinatora i potrebi određivanja tog dijela posla kroz zaduženja profesora kako ono ne bi bilo samo na volonterskoj razini.

 

Izvor: Ured pravobraniteljice za osobe s invaliditetom

Anita Blažinović

 

Povezane vijesti