Potražnja za radnom snagom ne jenjava, no u jednom sektoru je ipak primjetan pad broja oglasa
Iako medijske stupce pune vijesti o masovnim otpuštanjima u Americi, Hrvatsku takav trend (još) nije zahvatio
Na MojPosao platformama, web stranici MojPosao i mobilnoj aplikaciji PosLovac, u prvom kvartalu je objavljeno više od 26 tisuća oglasa za posao, što je 11% više u odnosu na prošlu godinu i čak 23% više u odnosu na pretpandemijsku 2019. godinu. Na oglase za posao je pristiglo preko 423.000 prijava, što je na razni prošle godine.
Početak 2023. godine obilježio je rast broja oglasa u odnosu na prethodnu godinu, a najveća razlika i rast u broju oglasa zabilježen je u kategorijama Obrazovanje i znanost te Skrb o djeci i starijima.
U odnosu na prvi kvartal prošle godine, u kategoriji IT i telekomunikacije je zabilježen osjetan pad potražnje za radom (-23%), što odgovara kretanjima na globalnom tržištu rada.
- Podaci pokazuju kako je u prva tri mjeseca aktualne godine potražnja za radnom snagom u IT-u doživjela pad od 23 posto. S druge strane, s obzirom na to da se sada za manji broj pozicija natječe podjednak broj kandidata, broj prijava na oglase je porastao za 17%. Naše IT tržište je povezano sa svjetskim, u prvom redu s američkim, i zbivanja s globalnog tržišta se u većoj ili manjoj mjeri uvijek preliju i na naše domaće tržište rada. Međutim, ta povezanost nije toliko izražena kao, primjerice, u Srbiji. Tamo je, naime, zabilježen značajno veći pad broja oglasa u istom periodu, a broj prijava je porastao za čak 60% što sugerira kako je veći broj ljudi ostao bez posla i krenuo u potragu za novim karijernim izazovima. Iako je nezahvalno prognozirati što slijedi u nastavku godine, usudio bih se reći kako će se pad potražnje za radnom snagom u sektoru IT-a nastaviti do polovice godine, nakon čega bi trebao uslijediti oporavak tržišta i blagi rast - kaže Igor Žonja, direktor portala MojPosao.
Najtraženiji trgovci, konobari i skladištari
Među najtraženijim zanimanjima u 2023. godini su ona iz područja turizma i ugostiteljstva te prodaje. Udio oglasa u kategoriji prodaje povećao se u odnosu na prošlu godinu, te sada ta kategorija nosi gotovo petinu svih oglasa. Udio oglasa u kategoriji Turizam i ugostiteljstvo se nešto smanjio i apsolutni broj oglasa u toj je kategoriji nešto maji nego što je bio u istom periodu prošle godine.
Najtraženija zanimanja u prvom kvartalu 2023. bila su: prodavač (trgovac), konobar (barmen), skladištar, vozač, kuhar, recepcionar te radnik u proizvodnji.
Najveća ponuda zabilježena je u sljedećim kategorijama zanimanja:
- Prodaja (Trgovina) - 18% oglasa;
- Turizam i ugostiteljstvo - 17% oglasa;
- Proizvodnja i zanatske usluge - 11% oglasa.
U kategoriji s najvećim brojem oglasa, Prodaji, rast u odnosu na prvi kvartal prošle godine iznosi 19%.
Tri od četiri oglasa su za rad na neodređeno
S obzirom na vrstu zaposlenja, u prvom kvartalu 2023. godine oglasi za rad na neodređeno činili su čak 74% ukupnog broja oglasa, što je nešto veći udio nego prethodne godine. Oglasa za rad na određeno bilo je 50%. Djelatnici za sezonski posao tražili su se u 8% oglasa, dok se 3% oglasa odnosilo na studentske poslove.
Tijekom početka 2023. poslodavci su najčešće tražili kandidate sa srednjom stručnom spremom - u 54% oglasa srednja stručna sprema bila je uvjet za uspješnu prijavu na natječaj.
Najviše oglasa je u Zagrebu
Polovica oglasa (48%) bilo je za Zagreb i Zagrebačku županiju, nakon čega slijede obalne županije: Splitsko-dalmatinska (14%), Primorsko-goranska (13%) te Istarska (11%).
Objavljeno: 03.05.2023