Škola šaha za slijepu i slabovidnu djecu

Kao osobe sa 100-postotnim invaliditetom slijepi šahisti mogu uvelike pridonijeti rušenju predrasuda o sposobnostima i mogućnostima slijepih te pridonijeti kvalitetnijoj integraciji slijepih u društvu. Baveći se šahom osobe oštećena vida mogu kroz šahovska natjecanja postići potpunu socijalizaciju, izjednačiti se s ostalima, pa čak ih i preteći

Šahovski klub slijepih Polet tijekom listopada 2013. godine pokreće Školu šaha usmjerenu na slijepu i slabovidnu djecu koja su potpuni početnici kao i oni sa nešto znanja o šahu. Škola šaha održavat će se jednom tjedno u prostorijama ŠKS Polet, Draškovićeva 80, besplatna je i njome se želi pružiti mogućnost djeci oštećena vida da nauče igrati šah te popularizirati šah kao sport. Od polaznika se očekuje usvojena kultura čitanja s razumijevanjem, redovito dolaženje na trening, te marljivo i odgovorno izvršavanje postavljenih zadataka.

Škola za postizanje izvrsnosti

Prednost šaha u odnosu na većinu sportova je potpuna ravnopravnost spolova tijekom nadmetanja, mogućnost ravnopravnog nadmetanja između djece s oštećenjima vida i videće djece te između djece sa različitim vrstama invaliditeta i stupnjeva oštećenja. Voditelj Škole šaha je Blažimir Kovačević, međunarodni majstor.

Škola šaha kod polaznika potiče razvoj najboljih ljudskih osobina kojima se pozitivno utiče na odgoj svakog djeteta. Šahovska pedagoška praksa Slijepi profesor povijesti Željko Brdal član je ŠKS Polet i veliki promotor šaha za slijepu i slabovidnu djecudokazala je da baveći se šahom mladi šahisti razvijaju upornost, odgovornost, samokritičnost,  objektivnost, korektnost, poštivanje pravila, marljivost, borbenost, želju za napretkom, promišljanje, pažnju, samokontrolu, kolegijalnost, racionalno korištenje vremena, maštovitost. U Školi šaha velika pažnja se usmjerava poštivanju pravila i korektnom odnosu prema protivniku.

Osim pozitivnog utjecaja na odgojni razvoj polaznika šahom se može utjecati i na poboljšanje obrazovnih sposobnosti. Tijekom provedbe šahovskih aktivnosti izmjenjuje se učenje i spoznavanje, stjecanje radnih navika i vještina pa sve do provjere i primjene stečenog znanja u praksi. Kroz šahovski trening i natjecanja kod polaznika nastoji se potaknuti razvoj sposobnosti koje pomažu u svladavanju i usvajanju nastavnog gradiva: pamćenja, pozornosti, koncentracije, brzine računanja, vizualnog predočavanja, prostornog snalaženja, prihvaćanje znakova i simbola, ovladavanja pisanim tekstom, logike razmišljanja i  rasuđivanja. Tijekom igranja šahovskih partija polaznici vježbaju predviđanje protivnikovih poteza te ispitivanje ispravnosti vlastitih.

Šah za socijalizaciju

Kao osobe sa 100-postotnim invaliditetom slijepi šahisti mogu uvelike pridonijeti rušenju predrasuda o sposobnostima  i mogućnostima slijepih te pridonijeti kvalitetnijoj integraciji slijepih u društvu. Baveći se šahom osobe oštećena vida mogu kroz šahovska natjecanja postići potpunu socijalizaciju, izjednačiti se s ostalima, pa čak ih i preteći. Tako je primjerice 2010. godine Šahovski klub slijepih Polet uspio u redovnoj ligi Hrvatskog šahovskog saveza osvojiti drugo mjesto i plasirati se u viši rang natjecanja. Tijekom natjecanja članovi klubova s kojima su “poletovci“ igrali osvjedočili su se u mogućnosti slijepih šahista. Ti isti članovi su po povratku u svoju obiteljsku ili radnu sredinu ispričali svoje iskustvo igranja sa Šahovskim klubom slijepih Polet. Opisali su na koji način slijepe osobe igraju šah, kako zapisuju poteze, prokomentirali njihovo šahovsko umijeće te su tako pridonijeli pozitivnoj afirmaciji slijepih u širu društvenu zajednicu.
- Šah može pripomoći uključivanju djece oštećena vida u redovne ili specijalizirane odgojno-obrazovne ustanove te njihovoj kvalitetnoj integraciji u društvo videćih vršnjaka. Za svako dijete važno je biti dio ekipe, sudjelovati u zajedničkim aktivnostima, a djeca oštećena vida zbog svojih ograničenja imaju manji broj aktivnosti u kojima mogu ravnopravno sudjelovati sa svojim videćim vršnjacima. Smatram da ovdje prvenstveno treba gledati na šah kao aktivnost koja pruža mogućnost druženja i razonode kroz igru pristupačnu djeci oštećena vida. Šah može pomoći boljoj integraciji djece oštećena vida jer će im omogućiti da se bez većih teškoća natječu s ostalom djecom, pomoći će im u sklapanju novih poznanstava te pridonijeti jačanju samopouzdanja. Baveći se šahom ojačat će i poboljšati svoje intelektualne sposobnosti, dodatno razviti sposobnost vizualnog predočavanja i snalaženja kako na šahovskoj ploči tako i u svakodnevnom okruženju. Baveći se šahom uz pomoć računalnih šahovskih programa obogaćuju informatička znanja te šire fond riječi iz engleskog jezika i na taj način povećavaju izglede na tržištu rada. Uza sve to šah pruža mogućnost ravnopravnog nadmetanja roditelja i djece, zabavu i razonodu, druženje i upoznavanje, hrabri i oduševljava te potiče vjeru u vlastite mogućnosti – rekao nam je Željko Brdal, član ŠKS Polet.

Vrhunski šahovski programi

Temeljna literatura Škole šaha biti će knjiga Idriza Sušića. Autor na sustavan i pristupačan način upoznaje čitatelja sa  poviješću i pravilima igre, konačnicama, kombinacijama, otvaranjima, planu igre, strategiji i taktici, pozicijskoj igri, svjetskim prvacima i prvakinjama. Knjiga sadrži 350 primjera za praktičnu vježbu na kojima čitatelj može provjeriti stečena znanja. U Hrvatskoj knjižnici za slijepe postoji brajično izdanje ove knjige.

Informacija za one koji žele više od šaha svakako je da su osobama oštećena vida dostupna dva vrhunska šahovska programa Fritz i Chess base koje mogu koristiti uz pomoć čitača ekrana Jaws.
Nakon što se prikupe podaci o zainteresiranim polaznicima i polaznicama organizirati će se sastanak na kojem će se dogovoriti svi detalji i odrediti termin održavanja Škole šaha. Za sve dodatne informacije možete se obratiti Željku Brdalu (e-pošta:zeljko.brdal@gmail.com).
Božica Ravlić

Foto: PIXSELL