Dobra vijest: Američki znanstvenici uspjeli od krvi proizvesti neurone

Neuroni koje su proizveli nisu bili savršeni, jer nisu mogli uspostavljati međusobne veze. Ali mogli su obavljati druge zadaće, i mogli bi biti ključni alat za proučavanje mnogih bolesti i stanja

Istraživači sa Sveučilišta Stanford izjavili su kako su pronašli način da ljudske krvne stanice pretvore izravno u neurone, što bi moglo pomoći znanstvenicima u istraživanju poremećaja poput shizofrenije i autizma.

U radu objavljenom u Zborniku Nacionalne akademije znanosti, tim je rekao da se procesom transdiferencijacije iz samo jednog mililitra krvi može generirati do 50.000 neurona. Postupak funkcionira sa svježim i zamrznutim uzorcima krvi.

"Krv je jedan od najlakše pribavljivih bioloških uzoraka", izjavio je viši autor Marius Wernig.

"Gotovo svaki pacijent koji ulazi u bolnicu ostavlja uzorak krvi, a često su ti uzorci zamrznuti i spremljeni za buduće studije", objašnjava Wernig, a prenosi IFLScience.

Wernigov laboratorij tehniku je razvio još u 2010. godini. Tim je doveo stanice u pluripotentno stanje, što je razvojno fleksibilan stadij u kojem mogu postati gotovo bilo koji tip tkiva.

Proces je naporan i dugotrajan. No, u ovoj studiji, istraživači su otkrili da se fokusiranjem na imunološke stanice, zvane T-stanice, postupak skraćuje na tek nekoliko dana, i to unatoč činjenici da T-stanice imaju zaobljenu strukturu, za razliku od neurona koji su dugački i tanki.

"Šokantno je koliko je jednostavno pretvoriti T-stanice u funkcionalne neurone u samo nekoliko dana", kaže Wernig.

"T-stanice su vrlo specijalizirane imunološke stanice s jednostavnim okruglim oblikom, tako da je brza transformacija pomalo nevjerojatna."

Kako piše Scope, ljudske imunološke stanice su pretvorene u ljudske neurone s genetskim sastavom krvi osobe. To "otvara vrata studiji velikog broja neurona pacijenata s kompleksnim poremećajima poput shizofrenije i autizma".

Tim je napomenuo da neuronske stanice koje su proizveli nisu bile savršene, jer nisu mogle uspostavljati međusobne veze. Ali mogle su obavljati druge zadaće, i mogle bi biti ključni alat za proučavanje mnogih bolesti i stanja.

Porijeklo shizofrenije i autizma, te načini liječenja, već desetljećima su nedokučivi. Laboratorijskom proizvodnjom više neurona određenog pacijenta, moguće je utvrditi odgovore na ta i još mnoga pitanja.

"Ova tehnika je otkriće koje otvara mogućnost učenja o procesima složenih bolesti proučavanjem velikog broja pacijenata", zaključuje Wernig.