Tjedan mobilnosti: Stanje pristupačnosti Grada Zagreba za osobe s invaliditetom

Milan Ožegović, predsjednik Društva tjelesnih invalida, posebno je istaknuo kako se pravnim regulativama, odnosno propisima, moraju riješiti problemi vezani za nadogradnju liftova i prilagodbu ulaza u zgrade

Vojin Perić, Branimir Šutalo i Marinka Bakula-Anđelić

U sklopu Europskog tjedna mobilnosti 2017., koji traje od 16. do 22. rujna, u Domu za starije osobe Medveščak upriličena je 'Prezentacija o pristupačnosti u Gradu Zagrebu, rezultatima provedbe Zagrebačke strategije izjednačavanja mogućnosti za osobe s invaliditetom za razdoblje 2016. – 2020., izazovima s kojima se susreću osobe s invaliditetom na području mobilnosti i pristupačnosti'.

Prezentaciju su organizirali Povjerenstvo za osobe s invaliditetom Grada Zagreba, Gradski ured za socijalnu zaštitu i osobe s invaliditetom te Zajednica saveza za osobe s invaliditetom Hrvatske.

Jedna od tri prezentacije prikazala je rezultate istraživanja snimke stanja pristupačnosti javnih prostora i objekata u Gradu Zagrebu pod nazivom 'Vodič kroz Grad Zagreb za osobe s invaliditetom“, a koje stanje se periodično ponavlja svakih pet šest godina. Konstatirano je da se prilagođenost zgrada osobama s invaliditetom pomakla za nekih deset posto, što je ipak veliki pomak.

Ujedno je i predstavljena prilagodba javnog prijevoza za osobe s invaliditetom, zbog čega su došli i predstavnici ZET-a koji su pokazali neka rješenja za poboljšanje mobilnosti.

Glavna moderatorica bila je Marinka Bakula-Anđelić, pomoćnica pročelnice za zaštitu osoba s invaliditetom.

"Nastojimo pokazati kolika je pristupačnost i mobilnost osoba s invaliditetom važna, ne samo za grad, za njih, već i za njihove obitelji pa i za cijelu državu. Osobe s invaliditetom dale su naglaske što je to bitno, na čemu treba posebno raditi u sljedećem razdoblju“, rekla je Bakula-Anđelić.

Na pitanje može li ZET-ov prijevoz biti omogućen i osobama koje imaju invaliditet alinije vidljiv – primjerice, onima koji imaju teškoće u kretanju anisu u invalidskim kolicima - Bakula-Anđelić je odgovorila da, nažalost, ne može, zbog velikog pritiska na broj vozila za OSI populaciju. No,to nije samo problem Grada Zagreba, već i ostalih institucija koje bi se trebale financijski uključiti u zajedničko rješavanje problema.

 

Skupu su se odazvali brojni predstavnici Grada Zagreba, udruga, saveza i staračkih domova, kao i predstavnici ZET-a te Ustanove za profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje osoba s invaliditetom URIHO.

Milan Ožegović, predsjednik Društva tjelesnih invalida, posebno je istaknuo kako se pravnim regulativama, odnosno propisima, moraju riješiti problemi vezani za nadogradnju liftova i prilagodbi ulaza u zgrade, budući je sam prošao kalvariju od strane susjeda koji su mjesecima blokirali sve radove. Istaknuo je nužnost uključenja nadležnih institucija u državi radi rješavanja problema mobilnosti svih osoba s invaliditetom u Hrvatskoj.

Da podsjetimo, Europski tjedan mobilnosti održava se svake godine počevši od 2002., u organizaciji Europske komisije - Glavne uprave za okoliš i Glavne uprave za mobilnost i promet Europske komisije, kao i nekoliko europskih organizacija poput EUROCITIES, ICLEI – Local Governments for Sustainability, Regional Environmental Center for Central and Eastern Europe. U tom tjednu gradovi promoviraju postojeće strategije i primjere najbolje prakse povezane s održivim prometom i mobilnosti, razmjenjuju iskustva i promišljaju nove dugoročne mjere usmjerene podizanju kvalitete života građana u vezi održivog kretanja i mobilnosti, uz poticanje javne svijesti o potrebi akcije protiv zagađenja u urbanim sredinama, promociju prava na zdravi život te edukaciju građana u cilju poboljšanja kvalitete života u gradu.

Ovogodišnji Europski tjedan mobilnosti promovira se temom 'Čista, zajednička i inteligentna mobilnost' i poziva na uključivanje u akciju 'Dijeljenje te vodi dalje', kojom se promiče zajednička mobilnost, a koja može imati pozitivan utjecaj na gradove i naselja, jer svaki automobil koji se koristi za zajedničku vožnju pomaže u smanjivanju ukupnog broja osobnih vozila na cesti. Dijeljenjem se utječe i na lakše prometovanje različitih prijevoznih sredstava – automobila, bicikala, javnog prometa.

Stoga je Grad Zagreb organizirao niz aktivnosti tijekom svih sedam dana, među kojima i navedenu prezentaciju. Napomenimo i to da je već od prve godine sudjelovanja prema ocjenama posebnog stručnog žirija kontinuirano uvršten među prvih deset gradova, 2008. i 2011. godine među finaliste, dok je 2012. osvojio prvo mjesto i prestižnu nagradu Mobility Award 2012.

Klaudija Klanjčić