NIJE SVE U MOZGU Znanstvenici otkrili povezanost između shizofrenije i crijevnih bakterija

Međunarodni tim istraživača otkrio je zanimljivu vezu između ljudskih crijevnih bakterija i shizofrenije, teškog dugotrajnog poremećaja mentalnog zdravlja, čiji temeljni molekularni mehanizam još uvijek nije poznat znanstvenicima

Shizofrenija je ime koje obuhvaća niz psiholoških simptoma i ponašanja, uključujući psihozu, iluzije i halucinacije, a sve se to događa u mozgu. No studija objavljena u časopisu Science Advances sugerira da mikrobiom crijeva zapravo može dovesti do nekih aspekata shizofrenije.

- Shizofreniju shvaćamo kao bolest mozga - kaže koautorica, profesorica Ma-Ling Wong s Upstate Medical Universityja u Syracuseu u državi New York, navodi se u priopćenju.

- Ali možda bismo trebali preispitati ovu liniju razmišljanja i uzeti u obzir da možda crijeva imaju važnu ulogu - dodala je.

Kako piše časopis Discover, tim znanstvenika je proučavao crijevne bakterije 63 osobe koje pate od shizofrenije (i one koje su uzimale lijekove i one koje nisu) i 69 pacijenata iz zdrave kontrolne skupine, i to sekvenciranjem genetskog materijala iz uzoraka stolice. Otkrili su da osobe koje boluju od shizofrenije imaju manje raznoliku crijevnu floru, ali su imale određene skupine bakterija koje su bile tako različite u odnosu na one koji pate od shizofrenije, da su mogli identificirati one koji su je imali samo putem mikrobioma crijeva, kao i težinu stanja.

Istraživači su također proveli transplantaciju fekalija od pacijenata sa shizofrenijom u miševe bez klica. U istraživanju navode da su ovi miševi pokazali ponašanje slično miševima koji su konstruirani da imaju stanje slično shizofreniji. Tim zaključuje da ovi nalazi sugeriraju da postoji povezanost između specifičnih elemenata mikrobioma i poremećaja, a početak puta prema načinu liječenja mogao bi biti u crijevima.

Povezivanje metabolizma crijevnih mikroba s poremećajima mentalnog zdravlja kontroverzno je i slabo shvaćeno područje. Fokus je uglavnom bio na životinjskim modelima, gdje su istraživači proučavali vezu između crijeva i mozga. Tek nedavno je shvaćeno koliko je to važno za ljude.

Znamo da crijeva nisu samo mjesto za apsorpciju hrane i vode. Nekoliko važnih spojeva, od kojih su neki neuroaktivni, nastaje u ljudskom crijevu. Bakterije također mogu igrati ulogu u njihovoj proizvodnji, pomažući im da razgrađuju ili modificiraju te molekule, ali opseg njihovog utjecaja ostaje uglavnom nejasan.

Također je važno istaknuti da ta povezanost ne znači uzročnost, i ne govori nam da li poremećaj pogađa crijevnu floru ili obrnuto. Polako učimo više o ovoj vezi i važno je da nastavimo dalje proučavati kako su mentalna stanja, kao što su shizofrenija, depresija i tjeskoba, te bakterije u našem probavnom traktu međusobno povezane.