KAZALIŠTE VIDRA Okrugli stol 'Inkluzija u sustavu odgoja i obrazovanja - izazovi i mogućnosti'

Na okruglom stolu raspravljalo se o izazovima i mogućnostima uspostave inkluzivnog odgoja i obrazovanja iz različitih perspektiva

 

Okrugli stol 'Inkluzija u sustavu odgoja i obrazovanja - izazovi i mogućnosti' održan je u četvrtak, 1. lipnja 2023. godine u kazalištu 'Vidra'. Održan je u organizaciji 13 saveza osoba s invaliditetom okupljenih u 8. Centru znanja u okviru kampanje 'Inkluzija je ljudsko pravo' koja se provodi s ciljem poticanja donošenja Zakona o inkluzivnom dodatku i uspostave cjelovitog inkluzivnog pristupa izjednačavanju mogućnosti osoba s invaliditetom s osobama bez invaliditeta. Na okruglom stolu raspravljalo se o izazovima i mogućnostima uspostave inkluzivnog odgoja i obrazovanja iz različitih perspektiva.

Na otvorenju skupa sve je pozdravio Vojin Perić, predsjednik Hrvatskog saveza slijepih, zatim je uvodno izlaganje održala Marica Mirić, predstavnica 8. centra znanja i predsjednica Zajednice saveza osoba s invaliditetom Hrvatske. Zatim je govorila Lidija Pongrac Vincelj iz Ureda pravobranitelja za osobe s invaliditetom, nakon nje je izlagala Jasna Kudek Mirošević s Učiteljskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu i na kraju Ante Bilić Prcić, dekan Edukacijsko-rehabilitacijskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu. Pozvane su bile i Marijana Gojčeta iz Ministarstva znanosti i obrazovanja i Zvjezdana Bogdanović iz Ministarstva rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike, ali one nisu došle, niti su poslale zamjenike. Na kraju smo čuli iskustvo obrazovanja jednog učenika i studentice.

- Inkluzija je proces koji se uvlači u sve pore društva i u njega treba ući pripremljen i treba ući višeslojno. Odgoj i obrazovanje je fundament inkluzije općenito. Jednom ćemo valjda biti bogato društvo koje ima osnovnu infrastrukturu, međutim, sve više ćemo morati raditi na tome da nas ljudi prihvate, da nam vjeruju, da vjeruju u naše sposobnosti, ali s razumnom dozom, da nas se ni ne precjenjuje, niti podcjenjuje, što je jednako štetno. Volio bih da skup iznjedri još jedno zrno inkluzije u smislu afirmacije, mogućnosti, strateškog dogovora, planiranja i slično - kazao je Vojin Perić ispred organizatora.

- Danas više od pola prazna dvorana pokazuje da inkluzija osobe s invaliditetom ne zanima i zašto onda očekujemo da ljude bez invaliditeta jako zanima? Nisu došle osobe s invaliditetom i nisu došli oni koji donose odluke. Krećemo u kampanju inkluzivnog obrazovanja i želimo svima reći kako da ono zaživi u ovoj zemlji jer je obrazovanje preduvjet borbi protiv siromaštva, isključenosti, diskriminacije. Isključenost, odnosno integracija ukazuje na ono što osoba s invaliditetom ne može napraviti, a inkluzija je ta koja ukazuje na ono što osoba može napraviti i to je velika razlika - kazala je Marica Mirić, predstavnica 8. centra znanja i predsjednica Zajednice saveza osoba s invaliditetom Hrvatske.

- Teško je govoriti o inkluzivnom obrazovanju u Republici Hrvatskoj jer ga nema. Mi možemo govoriti tek o začecima jer smo zemlja koja je na deklarativnom nivou vrlo razvijena, sve lijepo na papiru piše, ali kad dođe do izvedbe, onda je to katastrofa. Sve vezano za inkluziju u obrazovanju nalikuje vatrogasnoj mjeri, nemamo sustavnog pristupa rješavanju nekog problema. Obrazovanje ne bi smjelo biti vezano za socijalnu skrb nego za Ministarstvo obrazovanja i tu je bit problema. Kakva je perspektiva, ne znam, imam osjećaj da nas nitko ne čuje. Mi ćemo kao fakultet nastaviti raditi dobar kadar, kvalitetne ljude, pratiti trendove - kazao je Ante Bilić Prcić s Edukacijsko-rehabilitacijskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu.

- Upisao sam 2. gimnaziju u Zagrebu premda je puna stepenica i nije prilagođena. Odmah su mi rekli da se prebacim u neku pristupačniju gimnaziju, ali izbor je trebao biti moj. Učenici, kolege su zapravo ti zbog kojih sam dobio najbolje iskustvo jer su mi svakodnevno pomagali. Što se tiče profesora i stručnog kadra, mogli su i bolje. Pristup  informacijama bi općenito trebao biti bolji jer sam sve oko svojih prava i sada upisa na fakultet morao saznati sam - kazao je maturant s invaliditetom Stjepan Zaić.

- Osobe s invaliditetom od malena treba učiti samostalnom životu jer ćemo tako imati puno veće mogućnosti za kvalitetno uključenje u društvo. Trenutno sam na trećoj godini studija, a upisala sam fakultet za vrijeme pandemije i moram priznati da je bilo vrlo izazovno. Prva sam na svom fakultetu s potpunim oštećenjem vida pa je profesorima trebalo puno da shvate kakve su mi prilagodbe potrebne. Imam prilagodbu literature i prilagodbu polaganja ispita, a ono što se kod mene pokazalo kao dobra strategija je što više osobne komunikacije s profesorima - kazala je Adriana Katić, studentica s invaliditetom.

 

Anita Blažinović

 

Povezane vijesti