Milomir Kovačević Strašni: Kroničar opsade Sarajeva

Malo kojem umjetniku pripada veća čast da izložbom obilježi godišnjicu opsade Sarajeva. Ako se 6. travnja zateknete u bosanskoj metropoli, nemojte propustiti izložbu "(I) oni su branili ovaj (svoj) grad!". Uvjerite se kako je Strašni stekao ugled jednog od najvećih meštara fotografije, ne samo ovih prostora i ne samo ovog vremena

Ako u Sarajevu želite provjeriti tko je starosjedioc (domorodac, kolokvijalno rečeno) a tko je u bosanskohercegovačku metropolu doselio nakon rata, samo izrecite ovo ime: Milomir Kovačević Strašni. Ako vas sugovornik bude blijedo gledao, znat ćete da ne pripada domorodačkom plemenu. Jer Strašni je, bez pretjerivanja, u gradu pod opsadom i prije nje bio jedna od adresa sarajevskog duha. U onom svom legendarnom džemperu na pruge, u izlizanim 'starkama' i vječnim fotoaparatom u rukama, u Sarajevu je bio neizbježan poput Nadrealista, ćevapa kod Ferhatovića i teleće glave u nekoj ašćinici na Bašćaršiji koju su konzumirale ranojutarnje bekrije. Ostao je to do danas, premda već gotovo dva desetljeća živi na adresi negdje u predgrađu Pariza. Strašni se redovito vraća u svoj rodni grad, nostalgiju liječi tematskim izložbama koje su redom hepeninzi od prvorazrednog kulturnog značaja. Ovaj put Strašni u Sarajevo dolazi s izložbom "(I) oni su branili ovaj (svoj) grad!" u Umjetničkoj galeriji Bosne i Hercegovine, na kojoj će izložiti portrete branitelja grada pod opsadom. Evo što o izložbi kaže sam Strašni:

“Poslije izložbi o prvim izborima i mirovnim manifestacijama u Sarajevu 6. aprila 1992., ova izložba je hronološki nastavak tih događanja i predstavlja u suštini početak stvarnog rata.
Prve granate 2. maja 1992. u Titovoj ulici i sve što se dešavalo toga dana uvod je u izložbu.
Radi se o seriji portreta pripadnika policije, vojske, specijalaca i pripadnika drugih formacija koje su učestvovale u odbrani grada. Ono što sam fotografisao prije rata na ulicama, sada sam nastavio sa novim licima i u novim okolnostima.
Fotografije su nastajale uglavnom na ulicama, prilikom posjeta jedinicama ili za potrebe snimanja za naslovnice Dana ili nekih drugih novina.

Sam čin fotografisanja vraćao je ljude u neka normalna vremena.
Svi su željeli da imaju fotografiju – kao dokument o vlastitom postojanju,  svi su pozirali i bili veoma ozbiljni na fotografijama.
Veliku većinu ljudi-modela sam poznavao iz prijašnjeg prijeratnog perioda, a snimajući po ulicama upoznao sam i dosta novih. Na fotografijama srećemo i poznata lica koja su bila dobrovoljno angažovana u TO BIH.

Naravno, rat nije bio samo poziranje na ulicama i za naslovnice novina, ginulo se, mnogi su ranjeni tako da je jedna serija fotografija posvećena sudbinama boraca.

Na izložbi će biti predstavljeno oko 300 fotografija, koje će većinom biti po prvi put predstavljene i postavljene u ovoj formi.”

In-Portal

Foto: Milomir Kovačević Strašni