Udruga Kontakt: Pokret i ples su univerzalna sredstva komunikacije
Članovi Udruge mogu postati privatne i pravne osobe, roditelji, učitelji, stručnjaci koji rade s ovom populacijom, ali i sve punoljetne osobe koje žele sudjelovati u promicanju ideje o važnosti odnosa u očuvanju psihofizičkog zdravlja u odgojno-obrazovnom i terapijskom radu
Kroz dugogodišnji rad s djecom i mladima s intelektualnim i višestrukim teškoćama te poremećajima u ponašanju, Vanda Kos Jerković, diplomirani defektolog i socijalni pedagog, certificirani psihoterapeut pokretom i plesom, Ivana Macokatić, profesor rehabilitacije, trenerica neurolingvističkog programiranja i Tončica Šiškov, profesorica pedagogije i certificirani psihoterapeut pokretom i plesom uvidjele su koliko je interpersonalni i intrapersonalni odnos važan čimbenik u odgoju i obrazovanju, rehabilitaciji te prevenciji i tretmanu nepoželjnih oblika ponašanja i emocionalnih teškoća. Usnovale su Udrugu Kontakt – udrugu za jačanje psihofizičkog zdravlja osoba s teškoćama u razvoju, njihovih obitelji i profesionalaca koji rade s njima.
"Kako mnoga istraživanja ukazuju da je odgoj djece s teškoćama u razvoju veliki stresor, posebice kad su majke u pitanju, naš je rad usmjeren i na pružanje podrške roditeljima. U fokusu su nam i ustanove poput vrtića, škola i onih za rehabilitaciju, s obzirom na njihovu važnost u procesu odrastanja i sazrijevanja. Nastavnici u školama, profesori, edukatori-rehabilitatori, socijalni pedagozi, pedagozi, socijalni radnici i ostali stručnjaci rade važan i iznimno stresan posao koji traži veliku svjesnost i koncetraciju, zbog čega je i njihovo psihofizičko zdravlje od iznimne važnosti za zdrav rast i razvoj djece, te jedan od preduvjeta kvalitete rada. Naš rad usmjeren je na stvaranje i provođenje terapijskih, edukacijskih i psihoterapijskih programa koji su usmjereni na očuvanje psihofizičkog zdravlja svih sudionika procesa" – istakla je Vanda Kos predsjednica udruge Kontakt.
Članovi Udruge mogu postati privatne i pravne osobe, roditelji, učitelji, stručnjaci koji rade s ovom populacijom, ali i sve punoljetne osobe koje žele sudjelovati u promicanju ideje o važnosti odnosa u očuvanju psihofizičkog zdravlja u odgojno-obrazovnom i terapijskom radu. Ključne riječi su razumijevanje psiholoških potreba u obrazovnom, rehabilitacijskom ili terapijskom radu. Vizija udruge je raditi na osvještenosti društva o važnosti rada na sebi i superviziji za učitelje, profesore, djelatnike koji rade s djecom i mladima.
U udruzi Kontakt održavaju se plesno – terapijske radionice za koje Vanda Kos kaže: "Ograničenja za uključivanje u plesnu psihoterapiju ne postoji. Dok god živimo, tijelo i pokret naše je neotuđivo blago. Čak i osobe koje imaju motoričkih teškoća mogu komunicirati pokretom. Govor tijela je i disanje, tik ili pokret očiju. Psihoterapija pokretom i plesom jedna je od četiri art terapije uz glazboterapiju, likovnu i psihodramu, a zasniva se na tezi da je tijelo „naš dom“, pokret način komuniciranja, a ples izričaj kojeg ljudi rabe oduvijek, od samih početaka ljudskog roda. Ne mogu svi među nama pričati, govoriti, hodati, a neke osobe nemaju ni kognitivne/intelektualne kapacitete. Ali, svi se možemo izražavati pokretom, a to i činimo. U određenim slučajevima, jedini mogući kontakt kojeg možemo ostvariti s drugom osobom upravo je posredstvom pokreta, tijela."
Pokret i ples su univerzalna sredstva komunikacije – naglašava Ivana Macokatić. Ne poznajem dijete koje se ne voli kretati, ponekad su te kretnje limitirane zbog motoričkih teškoća, a ponekad zbog unutarnjih emocionalnih stanja. Onoga trena kada vidite da se dijete kreće i oslobađa svoje tijelo možete s pouzdanjem reći da se osjeća dobro u svojoj koži. Djeca s teškoćama u razvoju često se kreću na specifičan način, te se nerijetko služe istim obrascima kretanja. "Stereotipija" je pokret u kojemu se dijete osjeća sigurno. Ovaj način rada razumije tu vrstu kretanja, prihvaća ga i proširuje novim sadržajima. Djeca na taj način dobivaju informaciju da ih se vidi, čuje i razumije te prihvać, a oni na to uzvraćaju suradnjom i širenjem repertoara kretanja.
Od kada radim s djecom i mladima s teškoćama u razvoju uvijek sam na ovaj ili onaj način u svoj rad ugrađivala ples. Koreografirani ples koji smo izvodili bio bi satkan od pokreta svakog pojedinca, i njihovih pojedinačnih ritmova. Na taj način mi bi smo izgradili priču u kojoj je svatko mogao živjeti svoju autentičnost. Pokret i ples omogućuju razvoj mozga i stvaraju nove živčane puteve. Specifični pokreti pomažu djeci da dođu u kontakt sa svojim emocijama, mislima, senzacijama u tijelu i da razvijaju nove moždane puteve. Psihoterapija pokretom i plesom odnosi se u suštini na razvoj odnosa sa samim sobom i s drugom osobom. Kvalitete pokreta koje se promatraju i na kojima se radi dovode do vraćanja u balans tijelo u cijelini, odnosno do integracije svih dijelova djetetove osobnosti. Naši životi utječu na naša tijela, naša iskustva formiraju naša tijela. Teškoće koje dijete ima očituju se u načinu kretanja i posturi tijela, nerijetko djeca sama pokazuju i ukazuju na potrebu koju imaju kroz pokret i tijelo ako to znamo čitati i ako to uvažavamo. Upravo zbog toga navedena terapija je pogodna za djecu s teškoćama u komunikaciji i socijalnom kontaktu, autizmom, senzoričkim teškoćama, smanjenom pažnjom i koncentracijom, ADHD i ADD-om, za djecu s emocionalnim teškoćama, agresivnosti i raznim drugim neprihvatljivim oblicima ponašanja.
Udruga Kontakt jednom mjesečno održava besplatna predavanja za roditelje, učitelje i sve zainteresirane u suradnji s udrugom za promicanje ADHD-a. Predavanja na temu komunikacije i razvoja odnosa, gdje predstavljaju različite teorijske pristupe (transakcijska analiza, neurolingvističko programiranje, psihoterapija pokretom i plesom) kao i tehnike za uspješnu i kvalitetnu komunikaciju s djetetom koje mogu koristiti i roditelji, i učitelji. U sklopu TAPA projekta trenutno provode program TAPATE, Nagrada za učitelje i edukatore za poznavanje Transakcijske analize sa stručnim djelatnicima Centra za odgoj i obrazovanje "Vinko Bek". U sklopu projekta postoje i programi za asistente u nastavi za djecu s teškoćama u razvoju TAPAHA, koji je proveden u suradnji s Otvorenim pučkim učilištem Zagreb i program za roditelje TAPACP, Nagrada za roditelje i skrbnike za poznavanje Transakcijske analize. Program se provodi u suradnji sa Institutom za razvojnu transakcijsku anlizu u Velikoj Britaniji i Hrvatskom udrugom za transakcijsku analizu, a cilja podučavanju svih navedenih skupina vrijednim znanjima s područja komunikacije kao preduvjeta stvaranja svakog odnosa.
Mene kao terapeuta nerijetko fascinira jezik pokreta – kaže Tončica Šiškov. Raznovrsne priče koje tijelo priča, toliko bogate, često i bogatije od onih ispričanih riječima. Tijelo je svojevrsan provodnik informacija iz uma, a često i pouzdani tumač emocija, i onih koje smo potisnuli, koje žive u nesvjesnom dijelu nas, pogotovo kad su djeca u pitanju. Njihova su tijela poput lakmus papira koji, bez ograda i kočnica, izražava njihove misli i osjećaje.
Kada im damo priliku da se slobodno kreću i istražuju svoje tijelo, šaljemo im pozivnicu iz koje će svako dijete iščitati svoju najvažniju temu. U okrilju slobodnih, nesputanih pokreta počet će se rasplitati potreba svakog djeteta, njihove želje, prepreke, počet će „plesati“ njihove emocije. Svi će, prije ili kasnije, u toj pozivnici osjetiti i ono najvažnije: da iako mali, nisu slabi, da su istraživači, mogu donositi odluke, da su kreatori, upravljači procesom koji je na djelu i ma koliko taj proces trenutno bio težak ili složen, mogu jednim dijelom konstruktivno utjecati na njega.
U tome je terapeutska moć jezika pokreta - on je osoban, čini nas svjesnima sebe, pomaže nam da se bolje upoznamo- a time i zavolimo! Omogućuje nam da iscijelimo emocionalne rane, da rastemo i razvijamo se, da osvijestimo i razvijemo svoje sposobnosti, unutarnju moć i snagu, da osvijestimo svoje probleme i pronađemo put i način njihovog rješavanja. Valja naglasiti da ples i pokret nisu lišeni osobitog zadovoljstva. Moći se slobodno kretati, imati dozvolu da činimo ono što nam je potrebno u datom trenutku omogućuje nam da se osjećamo ugodno u svojoj koži, tim prije jer suvremeni način života okrutno zanemaruje tijelo i potrebu za kretanjem, što teško pada naročito djeci. Zato, dati djeci priliku da upoznaju svoje pokrete znači dati im mogućnost da otkriju i upoznaju svoju autentičnu prirodu. Ja, kao terapeut, nužno sam i u ulozi promatrača, svjedoka dječjih borbi, pokušaja i uspjeha. Nerijetko me duboko dirnu priče kojima svjedočim, i duboko inspirira mogućnost da, bez puno riječi, dijete samo pronađe svoj izričaj, rješenje za svoju situaciju, svoj put prema naprijed. Duboko me dirne to intuitivno znanje genetski zapisano u stanicama našeg tijela, zbog kojeg svjedočim naizglednoj čaroliji, u kojoj svako dijete može pronaći ono što mu treba, ono što može i što želi. Jer, svako je dijete kreator, svako može biti pravi mali čarobnjak. Samo mu treba pomoći da istraži i otkrije – kako.
Više na poveznici: http://www.udrugakontakt.hr, facebook stranici https://www.facebook.com/pages/Udruga-Kontakt/1766747590216955?sk=info&tab=overview ili e-mail: udrugakontakt@gmail.com
Tekst i foto: Božica Ravlić
Objavljeno: 08.04.2015