Pametna autocesta: Asfalt razmišlja umjesto vozača
Osim posebnog asfalta koji svijetli u mraku, vozači će direktno s asfalta moći dobiti informaciju o uvjetima na cesti. Pri padu temperature ispod određene temperature, na cesti će se pojaviti pahulje snijega koje će svijetliti zahvaljujući specijalnom prahu
Studio Roosegaard sa sjedištem u Rotterdamu, Nizozemska, projektirao je pametnu autocestu, a infrastrukturu je osigurala grupacija Heijmans. Studio Roosegaard zamijeniti će tradicionalnu boju kojom se označavaju cestovne trake s posebnom vrstom svjetlećeg praha. Voditelj projekta Daan Roosegaarde navodi kako su u suradnji s jednim proizvođačem boja stvorili veoma sofisticirani proizvod tj. prah koji je gotovo radioaktivan. Prah se puni pomoću Sunčeve svjetlosti, koja mu omogućava do 10 sati „aktivnosti“ tokom noći.
Samoodrživ sustav rasvjete
Zanimljivost je što će osim posebnog asfalta koji svijetli u mraku, vozači direktno sa asfalta moći dobiti informaciju o uvjetima na cesti. Pri padu temperature ispod određene temperature, na cesti će se pojaviti pahulje snijega koje će svijetliti zahvaljujući spomenutom prahu. Tehnologija koja se koristi za izgradnju pametnih autocesta prisutna je već godinama, a Roosegaarde i njegov tim su je unaprijedili i prilagodili namjeni.
Osnovna ideja pametne autoceste je stvoriti potpuno samoodrživ sustav cestovne rasvjete, te u konačnici stvoriti sigurniju i efikasniju prometnu infrastrukturu. Inteligentne autoceste opremljene bežičnom tehnologijom, optika, senzori, kamere, GPS, elektronički znakovi koji imaju potencijal za smanjenje zagušenja prometa, povećanje sigurnosti na cestama i smanjenje utjecaja na okoliš uzrokovano prometnim gužvama.
Snaga sunca i vjetra
Nakon početne faze, planiraju se nadograditi nove zanimljive mogućnosti. Tako na pametne autoceste planiraju dodati posebne trake rezervirane samo za električne automobile, koje će kontroliranim magnetskim poljem moći puniti baterije automobila koji se njome voze. Sljedećih godina pametne autoceste dobiti će posebna interaktivna svjetla koja će svijetliti samo kada pored njih prolaze automobili, napajati će se kombinacijom solarne energije i snagom vjetra, uključujući i vjetar kojeg stvaraju jureći automobili.
Indija, poznata po prometnim čepovima veoma je zainteresirana za ovu i svaku drugu inovaciju koja bi unaprijedila njezinu infrastrukturu. Roosegaarde se nada kako će neke od svojih ideja implementirati na Zapadnoj obali SAD-a, gdje tvrtke poput Googlea već imaju u svojim kompleksima autonomna vozila.
- Nevjerojatno je važno da neprestano razmišljamo o tome kako će izgledati naš svijet u budućnosti. Mnogo ljudi mi danas govori kako su stvari koje sam osobno zamislio nerealne i potpuno neostvarive. Na meni je da im dokažem suprotno – kaže Dean Roosegaarde
B.Ravlić
Objavljeno: 23.03.2013