Moje dijete s teškoćama u razvoju diskriminirano je u obrazovnom sustavu zbog arhitektonskih barijera

PITANJE: D. B. (44) Kome se javiti i zahtjevati ispunjenje prava da moje dijete ide u školu s vršnjacima. Problem je u tome da mi sin ove godine završava osnovnu školu, a zbog ignoriranja ravnatelja srednje škole koju moje dijete želi upisati kao jedina mogućnost preostaje da ga upišemo u školu van mjesta boravka.

 

Pokušala sam razgovarati s ravnateljem i objasniti mu da su potrebne arhitektonske prilagodbe koje će i budućim učenicima s teškoćama omogućiti pohađanje te škole, no on ne želi sa mnom ni razgovarati. Pisala sam pravobraniteljici za osobe s invaliditetom koja je poslala službeni dopis ravnatelju škole, no on ne reagira. Imam li i po kojem zakonu pravo tražiti da se mojem sinu sljedeće godine osiguraju uvjeti za pohađanje škole u mjestu življenja?

ODGOVOR: Pristupačnost građevina osobama s invaliditetom regulirana je Zakonom o gradnji (NN 153/13.) i Pravilnikom o osiguranju pristupačnosti građevina osobama s invaliditetom i smanjenom pokretljivosti (NN 78/13; u daljnjem tekstu Pravilnik). Pravilnik obvezuje škole da, radi osiguranja nesmetanog pristupa, kretanja, boravka i rada osoba s invaliditetom, prilagode ulazni prostor, komunikacije, WC, sobe, učionice i radni prostor te oglasni pano prema detaljnim uputama navedenim u njemu.

Međutim, obveze iz Pravilnika odnose se na izgradnju novih škola, kao i obveze u vezi prilagodbe postojećih škola tijekom njihove rekonstrukcije. U ovom slučaju trebalo bi potaknuti rekonstrukciju škole radi prilagodbe iste za boravak osoba s invaliditetom. Budući da se prema Zakonu o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi (NN 87/08, 86/09, 92/10, 105/10, 90/11, 5/12, 16/12, 86/12, 126/12, 94/13, 152/1; u daljnjem tekstu ZOOOS) u državnom proračunu osiguravaju sredstva za financiranje školskih ustanova čiji je osnivač Republika Hrvatska ili jedinica lokalne i područne samouprave i to za rashode za izgradnju, dogradnju i rekonstrukcije školskog prostora školskih ustanova za djecu s teškoćama (čl. 142. st. 1. t. 4. ZOOOS), te u proračunu jedinice lokalne i područne samouprave osiguravaju sredstva za financiranje izgradnje, dogradnje i rekonstrukcije te opremanje školskih ustanova prema standardima i normativima donesenih propisa (čl. 143. st. 1. t. 6. ZOOOS), bilo bi oportuno javiti se u ured državne uprave u županiji nadležan za poslove obrazovanja, priložiti i dopis pravobraniteljice za osobe s invaliditetom i raspitati se na koji način se može pokrenuti pitanje rekonstrukcije dotične škole pa i time primjena gore navedenog Pravilnika. Na isti način bilo bi dobro obratiti se i tijelima grada/općine i županije nadležnima za obrazovanje i pokušati potaknuti pitanje rekonstrukcije škole, budući da se u njihovim proračunima odvajaju određeni iznosi upravo za takvu namjenu.

Pravna klinika Pravnog fakulteta u Zagrebu

 

Povezane vijesti