Forenzička DNA analiza: Hrvatsko zdravstvo i znanost drže korak sa svjetskim dostignućima

U knjizi Dragana Primorca i Mosesa Schanfielda cjelovito se obrađuje i područje molekularne antropologije te "forenzičkog" istraživanja podrijetla naroda te pitanje uloge DNA pri praćenju imigracija i trgovine ljudima, posebice djece

Knjiga o interdisciplinarnoj primjeni forenzičke DNA analize (Forensic DNA Applications: An interdisciplinary Perspective), autora i urednika Dragana Primorca i Mosesa Schanfielda, predstavljena je danas u Hrvatskoj akademiji znanosti i umjetnosti, a predsjednik HAZU-a Zvonko Kusić ocijenio ju je prikazom jedne od najpropulzivnijih grana znanosti koja donosi revolucionarne promjene u ljudskoj spoznaji i svjetonazoru.

Profesori Primorac i Schanfield uspjeli su po prvi put u jednoj knjizi okupiti najveća imena svjetske forenzičke genetike, namijenivši ju prvenstveno sucima, odvjetnicima, policiji, vojsci, ali i akademskoj zajednici i širem čitateljstvu.

Ona jasno pokazuje da naše zdravstvo i znanost drže korak sa svjetskim dostignućima, rekao je Kusić na predstavljanju knjige koja je okupila brojne članove akademske zajednice, suce, odvjetnike, rektore hrvatskih sveučilišta, predstavnike izvršne vlasti i druge ugledne goste.

U 23 poglavlja na 621 stranici obrađuju se sve relevantne teme iz područja forenzičke DNA analize, poput forenzičke matematike, analize mitohondrijske DNA, analize miješanih bioloških tragova, identifikacije nestalih, ali i žrtava velikih katastrofa i bioterorizam.

Jedno cijelo poglavlje obrađuje potpuno novo područje kojemu je cilj da na osnovi pronađenoga biološkog traga rekonstruira približan izgled osobe koja je počinila kazneno djelo. Korištenjem te metode otvara se mogućnost rješavanje niza do sada nerješivih kaznenih djela.

Cjelovito se obrađuje i područje molekularne antropologije te "forenzičkog" istraživanja podrijetla naroda te pitanje uloge DNA pri praćenju imigracija i trgovine ljudima, posebice djece.

Prikazana je i golema uloga DNA baza podataka u otkrivanju počinitelja kaznenih djela. Primjerice samo u Britaniji više od 36.000 zločina se povezalo s počiniteljem, isključivo usporedbom DNA na mjestu događaja i DNA pohranjene u bazi podataka.

Poglavlje "Molekularna obdukcija" objašnjava kako se genetske mutacije mogu povezati s nastankom niza bolesti (npr. dilatirajuća kardiomiopatija, koronarna arterijska ateroskleroza, razni oblici hipertenzija, problem provodljivosti u srčanom mišiću, itd.).

U radu na knjizi sudjelovalo je oko osam tisuća vodećih američkih forenzičara, a javnosti je prvi put predstavljena u veljači ove godine tijekom godišnjega skupa Američke akademije za forenzičke znanosti.

Akademik Kusić istaknuo je da knjiga otkriva beskrajne mogućnosti novih istraživanja, te da će DNA analiza samo u arheologiji donijeti revoluciju jer će se s velikom vjerojatnošću moći identificirati ostaci i rekonstruirati događaji.

Forenzička DNA analiza fascinira donoseći promjene u životima i svjetonazoru, usporedive s onim što je internet donio u komunikaciji, istaknuo je Kusić, dok je ministar zdravlja Siniša Varga ustvrdio kako DNA analiza "ima svoj veliki epilog u zdravstvenim sustavima", posebno u razvoju tzv. pametnih lijekova.

Hina