Anka Slonjšak: Kako osigurati asistente za učenike s teškoćama u razvoju

Pravobraniteljica za osobe s invaliditetom intenzivno, unazad nekoliko godina, upućuje upozorenja Ministarstvu obrazovanja i zbog nedonošenja pravilnika kojim će se urediti školovanje učenika s teškoćama u razvoju i oblici potpore inkluzivnom obrazovanju

Gotovo svake godine s početkom rujna svjedoci smo uznemirenosti roditelja učenika s teškoćama u razvoju da djeca neće imati osigurane asistente/pomoćnike s početkom školske godine. Velika neizvjesnost roditelja oko toga kako će i hoće li uopće dijete moći krenuti u novu školsku godinu posljedica je činjenice da se ova kontinuirana potreba rješava ad hoc mjerama bez sustavnog uređenja.
Pravobraniteljica za osobe s invaliditetom Anka Slonjšak intenzivno, unazad nekoliko godina, upućuje preporuke i upozorenja Ministarstvu znanosti, obrazovanja i sporta zbog nedonošenja pravilnika kojim će se urediti školovanje učenika s teškoćama u razvoju i oblici potpore inkluzivnom obrazovanju.
Inkluzivno obrazovanje podrazumijeva uključivanje učenika s teškoćama u razvoju u opći obrazovni sustav, uz odgovarajuće oblike potpore. Pravilnik o osnovnoškolskom odgoju i obrazovanju učenika s teškoćama u razvoju (NN, br.23/91) ne obuhvaća odgovarajuće oblike podrške redovnom obrazovanju, sukladno suvremenim spoznajama. Posebno se to odnosi na sudjelovanje pomoćnika u odgojno-obrazovnom procesu, koji je značajan oblik podrške velikom broju učenika s različitim teškoćama.
Rad asistenta u nastavi nije reguliran zakonskim ni podzakonskim odredbama. Nije regulirano njihovo financiranje, uloga i ovlaštenja, edukacija ni evaluacija njihovog rada. Rad asistenata u nastavi financira se projektno, pri čemu postoji problem kontinuiteta i kvalitete ovog oblika podrške što smatramo neprihvatljivim s obzirom da se radi o osjetljivom pitanju osiguravanju podrške djeci s teškoćama u razvoju.
Zbog neuređenog instituta asistenta/pomoćnika u nastavi jedan broj djece ne dobiva odgovarajuću potporu inkluzivnom obrazovanju, stoga ne može ravnopravno sudjelovati u općem sustavu obrazovanja.
Pravobraniteljica za osobe s invaliditetom u lipnju je svim županijama u Hrvatskoj uputila upit o njihovom sudjelovanju na natječaju "Osiguravanje pomoćnika učenicima s teškoćama u osnovnoškolskim i srednjoškolskim odgojno-obrazovnim ustanovama“. Za financiranje projekata u okviru ovog natječaja raspoloživ je iznos od 30.800.000 kuna, a financiranje je osigurano iz sredstava Europskog socijalnog fonda, te u okviru Državnog proračuna RH. Najniži iznos traženih sredstava za financiranje projekta je 360.000 kuna, a najviši 3.600.000 kuna. Do danas smo zaprimili odgovor 19 županija (nedostaju Splitsko-dalmatinska i Dubrovačko-neretvanska županija).

Svih 19 županija navelo je da su se javile na natječaj iskazujući potrebe za ukupno 825 asistenta za 1010 učenika s teškoćama u razvoju.
Osim toga, županije su navele i druge načine na koje su do sada učenicima s teškoćama osiguravale podršku asistenata. To se uglavnom odnosi na angažiranje osoba na stručnom osposobljavanju, korištenje mjera Hrvatskog zavoda za zapošljavanje za poticanje zapošljavanja te osiguravanje potrebnih sredstava za asistente iz proračuna županija, gradova i općina.
Ponovo apeliramo na Vladu RH i nadležno Ministarstvo obrazovanja, znanosti i sporta da konačno stvori zakonske i financijske pretpostavke da se institut asistenata/pomoćnika u nastavi na kvalitetan i sustavno uređen način stavi u funkciju podrške obrazovnoj inkluziji djece s teškoćama u razvoju.

Izvor: posi

Foto: Patrik Macek/PIXSELL

 

Povezane vijesti