POZIV NA OPREZ Znanstvenici upozoravaju na štetne učinke kanabisa na nerođenu djecu

Znanstvenici vjeruju da upotreba kanabisa tijekom trudnoće može utjecati na pamćenje nerođenog djeteta

Do sada su proučavali taj fenomen samo na štakorima, ali kažu da su njihova otkrića zabrinjavajuća jer se broj trudnica koje koriste kanabis udvostručio u posljednjih 15 godina.

Marihuana se često oglašava kao učinkovit tretman za jutarnju mučninu, ali još uvijek ne znamo dovoljno o tome kako bi mogla utjecati na nerođeno dijete da bismo je označili kao sigurnu. Budući da se marihuana legalizira u sve više zemalja, tim s Harrison farmaceutske škole sa Sveučilišta Auburn odlučio je pozabaviti se tim pitanjem. Svoja otkrića iznijeli su na godišnjim sastancima Društva za neuroznanost i Američkog društva za farmakologiju i eksperimentalnu terapiju.

Istraživači su THC, psihoaktivni sastojak kanabisa, dali skotnim štakorima i otkrili da spoj doista može prijeći preko krvno-placentne barijere na plod. Nakon što su se rodili mladi štakori, tim je procijenio njihova sjećanja nizom testova ponašanja.

Rezultati pokusa pokazali su da mladi štakori imaju lošije pamćenje od onih s majkama koje nisu dobile THC.

- Nisu mogli izvršiti zadani zadatak jednako učinkovito kao normalno potomstvo iste dobi - objasnila je Priyanka Pinky, glavna prvostupnica na ovom projektu.

- Zapitali smo se koji je razlog tome. Onda smo istražili na molekularnoj razini i identificirali smo krivca.

Tim se fokusirao na specifičnu molekulu, poznatu kao adhezijska neuronska stanica, koja se nalazi u mozgu. Pronašli su manje ovog proteina u štakorima rođenim od majki koje su dobivale THC. Uloga molekula adhezijske neuronske stanice je da održavaju vezu između moždanih neurona i hipokampusa, gdje se formiraju nova sjećanja. S manje ovog proteina veza se prigušuje, nagovještavajući zašto su bebe štakora bile zaboravnije, objašnjeno je na portalu IFLScience.

- Istraživanja u našem laboratoriju pokazala su da upotreba marihuane tijekom trudnoće ima dugotrajne učinke na učenje i pamćenje i može se nastaviti tijekom adolescencije - rekla je Pinky.

Važno je imati na umu da je ovo istraživanje provedeno na štakorima, a ne na ljudima, tako da isti učinak ne mora nužno biti isti i kod ljudskih beba. Međutim, istraživači upozoravaju da je potrebno više studija kako bi se utvrdili stvarni učinci uporabe kanabisa na nerođenu djecu i najbolje je biti na oprezu i izbjegavati upotrebu kanabisa u trudnoći.

Prethodne studije povezivale su uporabu kanabisa u trudnoći s malom težinom pri rođenju, neurorazvojnim problemima i većim rizikom od mrtvorođenosti, ali još uvijek nam nedostaju velika istraživanja. Budući da kanabis može nanijeti štetu nerođenim bebama, znanstvenici ne mogu ‘zaposliti’ trudnice i tražiti od njih da uzmu drogu. Istraživanja se stoga moraju osloniti na majke koje precizno izvještavaju o svojoj konzumaciji kanabisa.

Kanabis je trenutno zakonit u 33 države SAD-a i Washingtonu, a istraživanje iz 2018. utvrdilo je da ga gotovo 70 posto prodavača u Coloradu preporučuje za liječenje jutarnje mučnine. Različita zdravstvena tijela, poput Američkog medicinskog udruženja, savjetuju protiv njegove uporabe tijekom trudnoće jer jednostavno nije vrijedan rizika.