Gimnastika za mozak: Kako preskočiti umne blokade
Za gimnastiku mozga kažu da je jedan od najučinkovitijih pristupa u radu s djecom i mladima, kao i s učenicima s teškoćama u učenju te osobama s invaliditetom
Mozak, kao i mišiće, treba održavati u formi. S godinama moždane stanice se smanjuju, a kontakti između jednog i drugog neurona sve su malobrojniji. Rezultat je sporiji prolaz informacija i moguć gubitak pamćenja ili slabljenje intelektualnih sposobnosti. Bez obzira na starenje, kako bi izbjegli negativan učinak na svoje mentalno zdravlje, razvijene su brojne vještine i metode koje će mozak održati aktivnim.
Jednostavan niz vježbi
Gimnastiku za mozak osmislio je i razvio u drugoj polovici prošlog stoljeća edukator i znanstvenik dr. sc. Paul Dennison, koji je i sam imao poteškoća u učenju čitanja i pisanja. Radeći s djecom koja „teže“ usvajaju gradivo, djecom koja imaju dijagnosticiran ADHD i s djecom koja imaju disleksiju i disgrafiju, uočio je da niz jednostavnih pokreta – vježbi koje su se svakodnevno provodile, uvelike pomažu djeci u savladavanju gradiva i poboljšavaju njihov uspjeh u školi. Niz od 26 vježbi može pomoći svakoj osobi. Za gimnastiku mozga kažu da je jedan od najučinkovitijih pristupa u radu s djecom i mladima, odraslim i starijim osobama, kao i s učenicima s teškoćama u učenju te osobama s invaliditetom. Vježbama se potiče integracija sustava uma i tijela, odnosno integrirano djelovanje cijeloga mozga i tijela u okvirima triju dimenzija (lateralnosti – podjeli tijela i mozga na lijevu i desnu stranu, centriranja – sposobnosti prijelaza preko linije koja dijeli tijelo na gornji i donji dio i fokusiranja – sposobnosti prijelaza preko linije koja dijeli tijelo na prednju i stražnju stranu).
Usklađeno funkcioniranje svih područja mozga i općenito sustava tijela i uma vodi poboljšanjima opće motoričke koordinacije, koncentracije i pamćenja, čitanja, pisanja, jezičnih i matematičkih vještina, logičkih mišljenja i razumijevanja, emocionalne ravnoteže, te smanjenje hiperaktivnosti i napetosti
Gimnastika za mozak sustav je jednostavnih vježbi i pokreta koji u području senzoričkih i motoričkih kora mehanički aktiviraju obje moždane hemisfere, stimuliraju vestibularni sustav u svrhu postizanja ravnoteže i umanjuju mehanizam koji se javlja u stanju preživljavanja, stresa, straha, tjeskobe i frustracije.
Emocionalna ravnoteža
Gimnastika za mozak ponovno aktivira funkcije cijelog mozga jer je mozak tijesno povezan s kretanjem tijela. Vježbama se potiče integracija sustava um - tijelo što blagotvorno djeluje na smanjenje i prevenciju stresa, poboljšanje radnog elana i učinka, djelotvorno učenje, opuštenost te na očuvanje vitalnosti i zdravlja mozga. U tako uravnoteženom stanju lakše je razmišljati, shvaćati, dolaziti do novih ideja i rješenja te se nositi sa svakodnevnim poslovnim i životnim izazovima.
Usklađeno funkcioniranje svih područja mozga i općenito sustava tijela i uma vodi poboljšanjima opće motoričke koordinacije, koncentracije i pamćenja, čitanja, pisanja, jezičnih i matematičkih vještina, logičkih mišljenja i razumijevanja, emocionalne ravnoteže, te smanjenje hiperaktivnosti i napetosti.
Gimnastika za mozak se temelji na tri jednostavna pravila. Učenje je prirodna aktivnost koja donosi radost i traje cijeli život. Teškoće tzv. blokade u učenju nisu ništa drugo do nemogućnost nošenja sa stresom i neizvjesnošću novih zadataka. Svi smo mi na neki način "blokirani“ jer nismo naučili kako se kretati.
Razvijanje prostorne inteligencije
Jedna od osnovnih vježbi gimnastike za mozak je tzv. lijena osmica. Crtanje ležeće osmice ili simbola beskonačnosti, bavi se koordinacijom na relaciji ruka – oko. Vježba se može izvoditi dominantnom rukom, pa drugom rukom i sa obje ruke istovremeno. Tako vježbamo obje polovice mozga. Možete prekrižiti ruke i istovremeno crtati osmice po velikom papiru. Preporuča se raditi pet ponavljanja lijevom i pet ponavljanja desnom rukom te pet sa prekriženim rukama. Pri izvođenju osmice očima pratite kretanje prsta.
Vježba 'dvostruko šaranje' potiče razvoj prostorne inteligencije kod djece te sigurnosti u vlastito tijelo naspram okoline te time rezultira jačanjem emocionalne inteligencije. Izvodi se prvo slobodnim šaranjem obim rukama istodobno na velikoj površini, široki pokreti pri čemu su vrat i oči opušteni. Slijedi šaranje prema zamišljenim oblicima krugovi, trokuti, zvijezde, srca, lica na velikim površinama u zraku ili na papir.
Križno gibanje vježba je kojom se kod djece istodobno aktiviraju obje moždane hemisfere, a njegovim kontinuiranim izvođenjem djeca postaju spretnija u športu i igri, bolji u vještinama učenja kao što su pamćenje, apstraktno mišljenje, fokusiranje, jasnije slušaju i govore . Vježba se izvodi dodirivanjem lijevom rukom (laktom) desno koljeno i desnom rukom (laktom) lijevo koljeno.
Izvođenje ostalih vježbi možete pronaći u knjizi "Brain Gym“
Piše: Božica Ravlić
Objavljeno: 19.07.2013