Mladić i djevojka s invaliditetom u nedoumici oko spolnih odnosa prije braka
PITANJE: S. H. Poštovani, imam 27 godine i odgajan sam u obitelji kojoj je vjera veoma važan segment življenja.
Najranija sjećanja sežu mi u vrijeme provedeno moleći zajedno s majkom koja je uvijek strahovala za moju budućnost. Rođen sam s vidljivim invaliditetom, no uz potporu obitelji završio sam i fakultet. Ljubav kao da me zaobilazila do prije nekoliko mjeseci. Moja djevojka također je osoba s invaliditetom, katoličke vjere kao i ja, no razlikujemo se u razmišljanju po pitanju predbračne čistoće. Vjerujem da naša veza ima temelje za brak i želim živjeti predbračnu čistoću. Djevojka se ne slaže s time i predlaže da krenemo u zajednički život prije odluke o braku.
Ne želim iznevjeriti svoju vjeru, trebam savjet. Priznajem, i sam se kolebam i ne znam prepustiti se ili čekati brak? Hvala na odgovoru.
ODGOVOR: Katolički moralni nauk jasno se i bez dvosmislenosti zauzima za predbračnu čistoću. Crkva je svjesna da dio kršćana i katolika koji su vjernici ili koji se smatraju katolicima ne živi niti prihvaća moralno naučavanje Crkve u potpunosti. Crkvi je u središtu uvijek čovjek i kada govori o braku on je za Crkvu nešto uzvišeno; on je sakrament. I kako ne može biti "sakramenta prije sakramenta", tako ne može biti niti nečega što bi bilo "imitacija" braka, "brak prije braka", pa Crkva ne može odobriti predbračni spolni život dvoje mladih ljudi jer je za nju bračni čin pridržan - samo braku.
Oni koji misle da je Crkva u krivu, obično svoj stav brane razmišljanjem da se mladi prije braka moraju i "spolno upoznati", kako bi se isključila mogućnost pogreške u odabiru bračnoga partnera.
Spolnost prije braka ili zbog užitka je griješna. Tako tvrdi doktrina kršćanske vjere. Vjernici na tu problematiku gledaju puno šire. Većina ljudi koja se toj ideji smije ili ju jednostavno odbacuje misli da argumentacija teče ovako: "Bog je rekao da ne smiješ, jer je to grijeh!“ Iako vjernici nisu tako prostodušni ljudi i vremenom se razvila cijela teorija zašto ustvari nije dobro spolno općiti prije vjenčanja, neovisno o tome što Bog to ne želi. Kršćanski odgoj je počeo naglašavati negativne posljedice spolnosti u mladosti i prije braka. Naglasak je bio na sljedećim ishodištima: niti jedna zaštita od trudnoće nije 100% sigurna, spolno prenosive bolesti, negativan utjecaj na ljudsku psihu.
Doktori Galena Rhodes i Scott Stanley proveli su istraživanje i objavili studiju "Prije Uzimam" o povezanosti bračne stabilnosti i sreće sa spolnom aktivnošću parova prije braka. Rezultati do kojih su došli kažu: parovi koji su lako mijenjali spolne partnere, zajedno živjeli prije braka ili čak imali više spolnih iskustava s različitim ljudima u svojem životu – imaju manje šanse da ostanu u sretnom braku.
Također navode da zajedničko življenje prije braka može „stvoriti određenu inerciju koja može otežati prekid, ako dođe do toga“. Tako parovi umjesto da prekinu ako se pokazalo da nisu dobar par, češće ostaju zajedno u nekoj vrsti nezdrave paralize i ulaze u nesretan brak. Iznose zaključak da parovi koji čekaju sa spolnim odnosima svjedoće većoj razini bračne kvalitete, dodajući da spolna aktivnost u vezama, osobito u raznim fazama ima posljedice na brak. Osobe koje su imale odnose samo sa svojim supružnikom imaju znatno veću vjerojatnost za sretan brak nego li osobe koje su imale odnose s više partnera.
Postoje dvije teze. Spolni odnosi štete duševnom zdravlju ako nisu povezani s ljubavlju i povjerenjem u trajnoj i čvrstoj vezi. Spolnost je dio ljudskih potreba i njeno nezadovoljavanje šteti našem duševnom zdravlju te čvrstoći i trajnosti naše veze. Odgovor i odluka je samo u vama.
In Portal
Objavljeno: 10.09.2015