SARAJEVO Predstavljena analiza politika i praksi upućivanja djece s teškoćama u razvoju
Cilj analize je bio identificirati trenutne izazove i definirati preporuke za unapređenje procedura procjene djece s poteškoćama i invaliditetom, kazao je Darko Kobetić, stručni konzultant UNICEF-a
U Sarajevu je, uz podršku UNICEF-a BiH, održana dvodnevna radionica na kojoj je predstavljena 'Analiza politika i praksi u području procjene i upućivanja djece s teškoćama na nivou Federacije Bosne i Hercegovine'. Razgovaralo se i o primjeni međunarodne klasifikacije funkcioniranja, onesposobljenja i zdravlja kao o 'zajedničkom jeziku invaliditeta', a kroz grupni rad se govorilo o preporukama i sugestijama za daljnji napredak.
- Cilj analize je bio identificirati trenutne izazove i definirati preporuke za unapređenje procedura procjene djece s teškoćama i invaliditetom uz temeljnu ideju da napravimo detaljnu procjenu stanja, kroz analizu dokumentacije, praksi i organizacijskog nivoa rada Komisija u deset kantona u FbiH - kazao je Darko Kobetić, stručni konzultant UNICEF-a koji je izradio analizu.
Prezentirajući ciljeve radionice, Selma Kazić iz UNICEF-a BiH dodala je kako je nakon višegodišnjih intersektorskih aktivnosti, nalaza, ocjena, razgovora i razmjene iskustava postojala potreba da se sve to sumira, da se prođe kroz zakonske okvire i utvrdi kako sve što je propisano funkcionira u praksi.
Predstavnica UNICEF-a u BiH, doktorica Rownak Khan, otvorila je radionicu riječima kako je 'društveni status djece s poteškoćama sam po sebi prepreka njihovom sudjelovanju'.
- Zato je vrlo važno da se identifikacija, intervencija i procjena funkcioniranja uspostavi u ranoj dobi kako bi se djeci omogućilo da sudjeluju u društvu i razviju svoj puni potencijal. Ovakav sastanak je stoga posebno bitan s intersektorskog aspekta gdje imamo predstavnice i predstavnike ministarstva zdravstva, obrazovanja te ministarstva rada i socijalne politike, kako na federalnom, tako i na entitetskom nivou - dodala je Khan podcrtavajući kako globalno 15 posto populacije ima neku poteškoću.
- Brojčano je to milijarda ljudi, od čega su 93 milijuna djeca. Podaci za BiH pokazuju da 6,5 posto djece između dvije i devet godina ima neki oblik poteškoća, i ta djeca su najčešće isključena i marginalizirana i suočavaju se s diskriminacijom od najranije dobi i to se nastavlja kroz cijeli njihov život. Međunarodna kvalifikacija funkcionalnosti je generalni okvir koji pruža mogućnost da se govori standardnim jezikom pri opisivanju poteškoće. Ovaj pristup nudi drugačiju perspektivu s humanitarnog, na model zasnovan na ljudskim pravima i treba se zasnivati na osnaživanju djece s poteškoćama, a ne na sažalijevanju - zaključila je doktorica Khan.
- Krajnje je vrijeme da počnemo s primjerom međunarodne klasifikacije funkcioniranja, onesposobljenja i zdravlja jer dosadašnji način medicinskog uključivanja i procjene nesposobnosti je pokazao da je veliki broj ljudi s preostalim sposobnostima izvan svog socijalnog uključenja.
Iz predstavljene analize vidljivo je da situacija nije najbolja, i preporuke koje su napravljene na osnovi analize su dobre jer su na neki način poštovale nadležnosti određenih razina vlasti. Promatrajući analizu i preporuke posebno mi je drago što vidim da se nalaze neki od strateških i specifičnih ciljeva koje smo predvidjeli našom strategijom za poboljšanje prava i položaja osoba s invaliditetom u FBiH za razdoblje 2016 -2021. godine - kazala je Ankica Kostić iz Federalnog ministarstva rada i socijalne politike.
Goran Čerkez iz Ministarstva zdravstva FBiH kazao je kako se nada da će se s riječi više prelaziti na djela.
- Međunarodna klasifikacija funkcioniranja onesposobljenja i zdravlja djece nas dovodi do onoga što mi kao socijalni sektor nastojimo, ne odvajajući zdravstvo, obrazovanje i socijalni sektor, a to je da nam je korisnik-dijete u centru pažnje. Kroz ovu klasifikaciju mi ćemo doći do stvarnih potreba tog djeteta jer dijete nije dijagnoza, nije ni samo funkcionalno, nije samo socijalna potreba, već moramo sagledati sve potrebe svakog djeteta da bismo mu omogućili normalan i cjelovit rast i razvoj - rekao je Čerkez.
Nadija Bandić iz Ministarstva obrazovanja i nauke FBiH podcrtala je kako je radionica nastavak međusektorske suradnje uspostavljen kroz dugogodišnju suradnju svih aktera i UNICEF-a.
- Otvarali smo jedan sasvim novi put u poimanju inkluzije, posebno rane detekcije, dijagnostike i intervencije, i kada su na nivoima od općinskog, preko kantonalnih do federalnog ne samo potpisivani memorandumi o intersektorskoj suradnji i doneseni strateški dokumenti, nego i započete i realizirane vrlo značajne aktivnosti utemeljene na tom pristupu - kazala je Bandić.
- Posebnu zahvalnost izražavam UNICEF-u koji se sa svima nama suočava s najbolnijim pitanjima društva pokušavajući za svako dijete osigurati dostojanstven život i poticajne uvjete za njegov rast. Jedna od zabluda pristupa inkluziji je da se svaki pojedinac 'stavi u prosjek' i da se kao takav prilagodi sustavu. Ne, sustav se treba prilagoditi pojedincu omogućavajući mu da aktualizira i realizira svoju autentičnu slobodu, svoju prirodu, oslanjajući se na sposobnosti koje ima - zaključila je Nadija Bandić.
Anita Blažinović
Objavljeno: 31.12.2019