Poduzetnička priča: Sapuni s točkicama koje proizvode slijepe osobe postali su prepoznatljiv suvenir Zagreba

Barbara, Anto i Dario su slijepe i slabovidne osobe koje dnevno proizvedu 60 sapuna, a cilj je ovaj suvenir plasirati na slobodno tržište, i to kroz društveno poduzetništvo koje ruši sve barijere

 

Anto je potpuno slijepa osoba i volonterski se bavi proizvodnjom personaliziranih sapuna. Njegov cilj je dobiti stalni posao i vlastite prihode. Kako stvari stoje, uskoro će mu se želja ostvariti i bit će ravnopravan član tima koji čine Barbara Šajinović, magistrica kemije, i Dario Vuljar, administrativni tajnik. Barbara i Dario imaju sreće, nisu potpuno slijepi već imaju oko pet posto vida, a pronalazak posla im je uvijek lutrija.

No, oni su imali sreće. Pronašli su posao i žive od vlastitih prihoda.

Njihovo radno mjesto nalazi se u staroj Zagrepčanki u Heinzelovoj ulici. Rade po osam sati od ponedjeljka do petka. Dnevno proizvedu 60 sapuna.

"Za sada radimo dvije vrste sapuna. To je sapun s točkicama koji na sebi ima natpis na Brailleovom pismu i druga vrsta je mozaik sapun koji slažemo iz više boja. U proizvodnji je do sada redovno bio i sapun koji je na sebi imao ispisano Zagreb“, govori nam magistrica Barbara. Njihov rad prepoznali su i u Dinamu tako da je serija personaliziranih sapuna s natpisom zagrebačkog kluba na Brailleovu pismu već podijeljena.

"Jedna od naših ponuda je da radimo personalizirane sapune. Dakle, može se izabrati boja, natpis i miris. Standardni su nam suvenir grada Zagreba, a mozaik sapun slažemo tako da u bazi stavljamo različite šarene kockice", kaže Barbara.

Radni dan im počinje paljenjem aparature. Ako nemaju ništa pripremljeno za taj dan, onda se kreće s rezanjem sapunske baze koju za sada još uvijek kupuju gotovu jer nemaju uvjete da je sami proizvode.

"Organiziramo se što treba odraditi, koju vrstu sapuna i onda se kreće u posao. Reže se baza pa se topi, dodaju se eterična ulja, različite komponente koje idu i onda se lijevaju u kalupe, vade van i režu, umataju i ide se u kutiju", objašnjava Barbara proizvodni proces.

S obzirom na poteškoće s vidom, uvjete rada maksimalno prilagođavaju. No, još nemaju sve uvjete. Radni prostor još nije gotov, a nemaju ni hladnjak u kojem bi se ohladili sapuni.

"Sad kada je vruće, treba 40-ak minuta da se stisne sapun, a zimi je bilo dobro jer je trebalo duplo manje vremena. No, nije to problem, očekujemo da ćemo dobiti sve što nam treba", kaže Dario i dodaje da se veseli novim kolegama koji će dobiti priliku zaposlenja kao i on.

"Sve je počelo u Udruzi slijepih Zagreb još 2014. godine. Htjeli smo pronaći adekvatno zanimanje za slijepe i slabovidne da bi imali osjećaj korisnosti za društvo", kaže Nikola Arbanas, direktor Sfera Visia, te napominje kako je obrazovanje za slijepe i slabovidne potpuno zastarjelo. Zapravo su jedina zanimanja koja se nude telefonisti, za koje Arbanas smatra kako to zanimanje već izumire.

Želja im je bila pronaći neko novo zanimanje. Zato su krenuli s kreativnim radionicama među kojima se rodila i ideja o proizvodnji suvenir sapuna.

"Naši članovi su se pokazali perspektivni pa smo odlučili tu priču komercijalizirati. Od hobi zanimanja stvarali smo pravo zanimanje. Prvi natječaj koji je bio raspisan preko Ureda za gospodarstvo i poduzetništvo 2015. zvalo se Socijalno poduzetništvo kroz socijalne zadruge", kaže Arbanas i objašnjava da je tada problem stvorila činjenica da je natječaj bio isključivo za zadruge. S obzirom na to da su oni udruga, počeli su suradnju s Martinovim plaštom.

"Zajedno smo otišli na natječaj i tu smo prošli s idejom suvenir sapuna. To su bila prva sredstva koja su bila osigurana preko Grada Zagreba. Naravno, na početku nam je najbitnije bilo pronaći prostor. Kada se raspisao natječaj za Zagrepčanku u Heinzelovoj ulici, Martinov plašt kao glavni zakupac je prošao na natječaju i tu nam je osiguran prostor", navodi Arbanas.

No, prostor koji ih je dočekao bio je u izuzetno lošem stanju. Silna sredstva su se uložila da bi se prostor koliko-toliko osposobio za proizvodnju.

Kako su problemi iskrsavali na sve strane, radi lakšeg upravljanja i pristupa tržištu Udruga slijepih pokrenula je svoje trgovačko društvo Sfera Visia koje kao direktor zastupa Arbanas.

"Naš cilj je taj proizvod, suvenir sapun, plasirati na slobodno tržište, i to tako da to provedemo kroz društveno poduzetništvo koje se ni po čemu ne razlikuje od ostalih poduzetništva, osim što je nama cilj sva ostvarena sredstva povrtatiti u proizvodnju i za potrebe slijepih i slabovidnih osoba i za potrebe daljnjeg zapošljavanja", kaže Arbanas i dodaje kako za sada imaju dvoje zaposlenih, a za trećeg čekaju poticajna sredstva Zavoda za zapošljavanje.

Naime, trenutno još nisu samoodrživi kako bi sami, iz vlastitih izvora ,mogli financirati te plaće.

Iz Udruge upozoravaju da je većina slabovidnih osoba srednje ili starije populacije zbog čega je gotovo nemoguće da pronađu posao. Tako da im je sada cilj do kraja godine zaposliti deset osoba.

"Što se proizvodnje tiče, trenutno su tu suvenir sapuni koji služe kao korporativni pokloni i prodaju se u suvenirnicama. Sama proizvodnja je počela krajem prošle godine kada smo proizvode plasirali putem naše web trgovine www.sapunistockicama.com", kaže Arbanas.

U ponudi imaju mozaik sapun i sapun grada Zagreba. Na prednju stranu sapuna ispisali su Brailleovim pismom Zagreb.

"Bilo nam je bitno da vizualiziramo ambalažu s prepoznatljivim vizualima Zagreba. Želja nam je proširiti paletu proizvoda ne samo na suvenir sapune nego i na one za širu potrošnju. Plan su sapuni od čistih ekoloških prirodnih materijala. U fazi smo čekanja certifikata i tada se možemo pojaviti na policama raznih trgovačkih lanaca", kaže Arbanas.

Dodaje da imaju podršku gradonačelnika Milana Bandića koji pokazuje razumijevanje za slabovidne i slijepe i sve druge invalidne osobe. Svekoliku podršku pružila im je, kaže Arbanas, i voditeljica podružnice Zdravka Ramljak. Svakodnevno, kao njihovi zakupodavci-partneri, pomažu im savladati sve teškoće i tehničke prepreke u oplemenjivanju prostora, pristupa prostoru i proizvodnji.

U pregovorima je i ostvaren prvi kontakt s Hrvatskom turističkom zajednicom, da bi personalizirani sapun bio jedan od njihovih službenih suvenira.

Socijalno uslužna djelatnost Martinov plašt Udruzi slijepih pomogla je u sklopu svojih vrijednosti. Naime, ta neprofitna organizacija bavi se društvenim poduzetništvom.

"Potičemo razvoj društvenog poduzetništva marginaliziranih skupina", kaže Veselko Muso iz Martinovog plašta.

Prihodi ostvareni od prodaje ovih proizvoda ulagat će se u daljnju proizvodnju, a dio prihoda usmjeravat će u programe rehabilitacije svojih članova. Važnost rehabilitacijskih programa počiva upravo na osposobljavanju slijepih i slabovidnih osoba za što kvalitetnije uključivanje u svakodnevni život. Zato podržite ovu zaigranu priču prepunu točkica i šarenila boja.

Anita Blažinović