Anka Slonjšak: Diskriminacija slijepih osoba s psima vodičima u taksi službama

Diskriminacija Mire Katalenić nije prvi slučaj da se pse vodiče slijepih ne želi prevoziti u taksi vozilima jer prije dvije godine slijepu putnicu s psom vodičem nije želio primiti vozač Taxi Cammea, no ubrzo nakon toga Cammeo je ukinuo zabranu vožnje za pse

Mira Katalenić

Još jedan slučaj odbijanja prijevoza slijepe osobe jer je u pratnji psa vodiča dogodio se prošlog tjedna kada je predsjednica Hrvatske udruge za školovanje pasa vodiča i mobilitet Mira Katalenić pozvala taksi udruženja Radio Taxi Zagreb, čiji joj je vozač uskratio prijevoz iako je, po Zakonu o kretanju slijepe osobe uz pomoć psa vodiča, bio dužan to napraviti.

Katalenić je ispred Centra za kulturu Trešnjevka čekala sa svojim psom vodičem naručeni taksi od Radio Taxi Zagreba, no kada se pojavio vozač ih je demonstrativno odbio primiti u kola jer ne želi voziti pse.

Katalenić i njezina psa kasnije je prevezao vozač druge taksi tvrtke. Kaže da su joj u razgovoru s Radio Taxi Zagrebom rekli da je odluka o tome hoće li prevoziti kućne ljubimce na samim taksistima jer su to njihova privatna vozila. Rečeno joj je i da je, kada je zvala taksi, trebala najaviti da je u pratnji psa vodiča pa bi onda poslali vozilo koje je voljno prevoziti životinje.

Iako pri pozivu drugom taksi prijevozniku, kaže, namjerno nije najavila da je u pratnji psa vodiča jer je htjela vidjeti reakciju, taj ih je taksist bez pogovora i ljubazno odveo na željeno odredište. 

Razmišljajući o godinama iza nas, često pomislim da se više neće ponavljati neugodne situacije. No, okolnosti me demantiraju", kaže Katalenić podsjećajući da se ostvarenje prava na prijevoz nalazi i u Zakonu o kretanju slijepe osobe uz pomoć psa vodiča. 

Pita se kako je moguća tolika samovolja i neprofesionalan odnos prema korisnicima usluga i gdje je kraj diskriminaciji za koju u pravilu nikada nitko ne odgovara. 

Katalenić je najavila da će protiv taksiste podnijeti prekršajnu prijavu, prijavit će ga i udruženju Radio Taxi Zagreb, a obratit će se i Gradskom uredu za promet. "Pravila u gradskom taksi prijevozu određuje Gradski ured za promet, pa bi bilo vrijeme da se pobrinu za sankcioniranje onih koji se ne pridržavaju pravila igre", poručila je.

To nije prvi slučaj da se pse vodiče slijepih ne želi prevoziti u taksi vozilima jer prije dvije godine slijepu putnicu s psom vodičem nije želio primiti vozač Taxi Cammea, no ubrzo nakon tog slučaja Cammeo je ukinuo zabranu vožnje za pse.

Na slučaj Mire Katalenić promptno je reagirala i Anka Slonjšak, pravobraniteljica za osobe s invaliditetom.

"Ukoliko taksist nije primio slijepu osobu koja se kreće uz pomoć psa vodiča radi njezinog invaliditeta u automobil onda je riječ o izravnoj diskriminaciji. Ukoliko pak to nije učinio radi psa slijepe osobe onda smo mišljenja da se radi o propuštanju razumne prilagodbe prema slijepoj osobi, koje propuštanje također predstavlja diskriminaciju", navodi u priopćenju Anka Slonjšak.

"Ured pravobraniteljice za OSI upoznat je s problemom taksi prijevoza u Zagrebu kada je riječ o slijepim osobama koje se kreću uz pomoć psa vodiča. Radi toga Ured je održao ovog ljeta sastanak s predstavnicima Radio Taxi Zagreb udruženja i s predstavnicima udruga osoba s invaliditetom.

Iz udruženja taksista priznaju da među njima ima onih koji ne žele voziti osobe sa kućnim ljubimcima, odnosno psima, unatoč našem pojašnjenju da se psi vodiči ne smatraju kućnim ljubimcem već neophodnom podrškom za kretanje osobama s oštećenjem vida. Nakon informacija dobivenih od udruženja Radio Taxi Zagreb, na sastanku s pročelnicima nadležnih ureda Grada Zagreba - u ovom slučaju ureda za promet nadležnog za pitanja prijevoza - izložila sam problematiku te uputila zamolbu za rješenje i preporuku da se spriječi diskriminacija te takvo ponašanje sankcionira i izmjeni odluka na način da uvjetuju izdavanje koncesije onim taksi prijevoznicima koji će omogućiti prijevoz osobama s invaliditetom, s obzirom da je problem širi jer se tiče i osoba koje se kreću uz pomoć drugih pomagala.

Što se Zakona o kretanju slijepe osobe uz pomoć psa vodiča tiče (“NN” br. 131/98.) isti propisuje kazne od 5.000 do 20.000 kuna. Prijava se podnosi osobno ili posredstvom Hrvatske udruge za školovanje pasa vodiča. Problem je što je Zakonom javni prijevoz definiran kao javni prijevoz u cestovnom, željezničkom, pomorskom, zračnom te gradskom prometu. Cjelovito rješenje bi bilo s jedne strane uvjetovati ishođenje koncesije za taksi prijevoz činjenicom prijevoza i slijepih osoba koje se kreću uz pomoć pasa vodiča, a s druge strane izmjene i dopune Zakona kojima bi se jasno definiralo da se i taksi prijevoz smatra prijevozom u javnom gradskom prometu.  

Mišljenja sam da je nužno žurno dogovoriti rješenje ovog problema između Grada Zagreba, taxi autoprijevoznika i udruga osoba s invaliditetom", zaključuje Anka Slonjšak.

In Portal / Hina

 

Povezane vijesti