Osi sektor Damira Fatušića: Invaliditet kao profitabilni brand je realnost

Moderne tehnologije i novi društveni trendovi itekako su na našoj strani – svijet neumitno postaje i postat će prilagođen osobama s invaliditetom, a od toga svi možemo profitirati

 

Pišući ove kolumne, do sada sam iznio već mnogo različitih ideja – za većinu bi bilo krivo reći da su moje, jer sam prilično siguran da puno ljudi, posebno osoba s invaliditetom, razmišlja na sličan način kao i ja. Možda čak i na isti način.

Jedna od tih ideja koje već dugo zastupam, da ne kažem od početka, je i promjena paradigme invaliditeta iz socijalne kategorije koja je, htjeli mi to sebi priznati ili ne, financijski teret društvu, u ekonomski isplativu kategoriju. Slika je to društva u kojem osobe s invaliditetom postaju važan čimbenik gospodarskog uzleta, ili barem jačanja gospodarske stabilnosti Hrvatske.

Analizirat ću tu temu kroz dva scenarija – o jednom sam ponešto već pisao, o drugome nisam, ali siguran sam da će oba zvučati kao znanstvena fantastika. Međutim, iako, naravno, ni jedan scenarij nije moguć bez velikog zalaganja i napornog rada svih sudionika, uvjeren sam da su, uz neizbježna ulaganja i uobičajenu dozu sreće, oba puno izvedivija i dugoročno isplativija nego što mislimo. U najgorem slučaju, zabavna su tema za ponedjeljak. Nadam se.

Tri naizgled nepovezana podatka – pad nezaposlenosti, gospodarski rast, te povećanje iseljavanja iz Hrvatske – ne samo da su povezana, što je tema za neke prave, ozbiljne stručnjake, nego itekako imaju veze s osobama s invaliditetom. Pitate se zašto? Dopustite da vam iznesem svoju teoriju.

Iako o tome, dakako, nema nikakvih relevantnih podataka, nije teško za pretpostaviti da među brojnim desetcima tisuća ljudi koji napuštaju Hrvatsku, nažalost, ili na sreću, nema puno osoba s invaliditetom. U takvom odnosu snaga, brojka od 512 tisuća će svakim danom postajati sve veći i veći postotak. Povežemo li takvu, vrlo izglednu eventualnost s daljnjim trendovima rasta gospodarstva i pada nezaposlenosti, nije teško zamisliti budućnost u kojoj će, ako samo malo iskarikiramo priču, stopa nezaposlenosti direktno korelirati s postotkom osoba s invaliditetom u ukupnoj populaciji – nezaposlene će biti samo osobe s invaliditetom. Ono što slijedi je uvoz zdrave radne snage upitnih kompetencija iz trećih zemalja, dok osobe s invaliditetom ostaju neiskorišten potencijal i teret društvu.

Mora li budućnost izgledati tako? Naravno da ne mora.

Već dugo se raspravlja o kurikularnoj reformi – ljudi, ideolozi, okanite se gluposti. Završite tu farsu zbog sve naše djece, ali ne zaboravite pritom na osobe s invaliditetom. Dopustite, omogućite da u doba modernih tehnologija, procvata malog poduzetništva i start-up scene, 512 tisuća socijalnih slučajeva postanu novi Stephen Hawking, Elon Musk ili Mate Rimac, omogućite da postanu ljudi koji će donositi novce u Hrvatsku. Osim toga, sve kvalitete koje samo osobe s invaliditetom donose na tržište rada napretkom tehnologije polako ostaju bez svojih negativnih antiteza. Mi smo cijelo vrijeme tu, potencijal smo koji samo čeka da ga se iskoristi. Napravite svoj dio kako bi mi mogli napraviti svoj dio. Zbog svih nas.

Ali to nije sve što možemo napraviti. Imam ja još i luđu ideju.

Što ako invaliditet može postati brand?

Dolazi nam ljeto, a svako ljeto, kao i dobar dio ostatka godine, slušamo o sve boljim turističkim pokazateljima, koji se na kraju pretvore i u toliko željene financijske rezultate. I uistinu, nema sumnje da je turizam jedna od rijetkih stvari kojoj se ne može naći ozbiljnija zamjerka, veći prigovor. Ponuda je sve raznolikija, prate se trendovi, a i uspješnost sezone sve manje ovisi o broju sunčanih dana u dva najtoplija mjeseca, jer od turizma se više ne živi samo na moru.

Obišao sam dobar dio Lijepe naše i ono što stalno pričam, mogu izreći i iz perspektive turista – Hrvatska je zemlja dobro prilagođena osobama s invaliditetom. Ne samo da se s relativnom lakoćom možete kretati po većini gradova i vidjeti brojne znamenitosti, nego možete uživati i u sadržajima kreiranim po mjeri osoba s invaliditetom. Spomenut ću samo velik broj prilagođenih plaža i jednu od rijetkih, ako ne i jedinu spilju na svijetu koju u potpunosti možete obići u invalidskim kolicima. A koliko je još stvari za koje se i ne zna...

Naravno da je potrebno još ulaganja, truda i rada da bi se Hrvatska mogla brandirati kao istinski pristupačna destinacija. Problemi su tu s prijevozom i smještajem, a, naravno, bit će nužno i dodatno proširiti ponudu. Faktor je i interes gostiju, ali i interes stranih i domaćih agencija. No mogućnost je tu. Prilika je tu. Sjajne temelje već imamo, a turizam tek gradimo, pa mislim da smo u idealnoj poziciji, mnogo boljoj nego konkurencija. Izgubiti ništa ne možemo.

Moderne tehnologije i novi društveni trendovi itekako su na našoj strani. Svijet neumitno postaje i postat će prilagođen osobama s invaliditetom. Od toga svi možemo profitirati, ne samo na ova dva načina, ali samo ako na vrijeme prepoznamo prilike i pravovremeno reagiramo na promjene. Kasnije će biti puno teže i manje isplativo.

I ne, nije samo stvar profitiranja na osobama s invaliditetom. Ovo je, zapravo, samo još jedan apel. Profitirajte na nama, ali dopustite da i mi profitiramo.

Piše: Damir Fatušić

 

Povezane vijesti