Jasmina Frey Škrinjar: Zgrožena sam tvrdnjama da zagovaram 'CD protokol' za liječenje osoba iz autističnog spektra
Nevjerojatno puno prašine podigla je ovih dana vijest da brojni roditelji koriste obični izbjeljivač za liječenje svoje djece s autizmom, a kao jedna od 'zagovornica te medote spominje se i ugledna profesorica na Edukacijsko rehabilitacijskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu, što ona odlučno demantira
Zgranuta činjenicom da se moje ime spominje u kontekstu zagovaranja metode 'CD protokol', ovim putem najizričitije demantiram bilo kakvu povezanost s tom i približno sličnim tvrdnjama.
Složenost i jedinstvenost poremećaja iz autističnog spektra uvjetovana je bezbrojnim kombinacijama sposobnosti i teškoća, koje su plodno tlo za zagovaranje niza intervencija koje nisu utemeljene na znanstvenim provjerama njihove učinkovitosti i mnoge od njih imaju svoje uporište u bizarnim tumačenjima indikacija i djelovanja takvim postupaka, tretmana, terapija i slično.
Aktualna istraživanja u području poremećaja iz autističnog spektra usmjerena su na je na pronalaženju različitih modaliteta učinkovitih tretmana i intervencija, odnosno specifičnih edukacijsko-rehabilitacijskih podrški koje uvažavaju značajke osoba s ovim poremećajem. Načelno rečeno, pristupi u edukacijsko-rehabilitacijskom radu (specijalna pedagogija) koji su desetljećima prisutni a smatraju se standardima dobre prakse mogu se svrstati u tri skupine: razvojni (najpoznatji RIO, Flortime) bihevioralni, (ABA) te visokostrukturirani programi uz vizualno okolinsku podršku (TEACCH). Svi ti pristupi odnosno intervencije podrazumijevaju neposredan uporan kontinuiran rad s djetetom, tj podučavanje, vođenje, podrška i prilagodba okoline (multidisciplinski tim stručnjaka i roditelji).
Edukacijski rehabilitatori (defektolozi, stari naziv) educirani su za primjenu znanstveno utemeljenih pristupa kod poremećaja iz autističnog spektra, kroz neposredni rad s djetetom na ublažavanju posljedica značajki autizma poticanjem razvoja pogođenih područja (socijalizacija, komunikacija, ponašanje) i intervencijama za prevenciju nepoželjnih oblika ponašanja kao sekundarne posljedice ovog razvojnog poremećaja. Ovi stručnjaci stječu kroz svoj studij profesionalne kompetetcije za podršku i suradnju s roditeljima u svim životnim fazama njihovog djeteta/odrasle osobe s autizmom, cjeloživotni program podrške specifično usmjeren na potrebe pojedine osobe s ciljem omogućavanja maksimalno osobne kompetencije i kvalitete života u zajednici. Ova načela i ciljevi podrazumijevaju i rad sa zajednicom na njezinom promjeni, prilagođavanju za inkluziju osobe s poremećajem iz autističnog spektra
Nažalost, zbog nedostupnosti kvalitetnih ili barem primjerenih programa podrške svojoj djeci s PAS, roditelji, u najboljoj namjeri, te potaknuti nedostatkom pravih informacija i istovremene preplavljenosti (nemoralnim i neetičnim) ponudama koje jamče izlječenje, pribjegavaju metodama koje ne samo da su bez učinka, već mogu biti štetne, kao što je i u ovom slučaju s DC protokolom.
Informiranje i savjetovanje roditelja o postojećim, dostupnim intervencijama i metodama izlječenja, naša je profesionalna obaveza. Ipak, nas edukacijske rehabilitatore (defektologe), roditelji rijetko pitaju za savjet vezan uz alternativne ili neke druge nekonvencionalne tretmane djece s PAS, dapače prešućuju ih obzirom da se u obrazovanju edukacijskih reabilitatora i logopeda na našem fakultetu posvećuje velika pažnja upravo ovim temama marginalnih i bizarnih tretmana, kao i o etičnosti u našoj i nama srodnim strukama.
Profesionalna etika nam nalaže pružanje intervencija koje su primjerene specifičnim potrebama djeteta s PAS čija je učinkovitost znanstveno utemeljena i provjerena.
Zbog svega navedenog činjenica da se mene, profesoricu Edukacijsko rehabilitacijskog Fakulteta, koja 29 godina podučava studente o autizmu spominje kao stručnjak koji ne samo odobrava već i preporuča CD protokol za "liječenje“ autizma, te da se bivša predstojnica riječke podružnice Centra za autizam, Barbara Brezac Benigar, spominje u kontekstu tih navoda, iziskuje moj demantij i osudu korištenja mog imena, te na taj način i indirektnog kompromitiranja naše profesije.
(Prof.dr.sc. Jasmina Frey Škrinjar redovita je profesorica, Odsjek za inkluzivnu edukaciju i rehabilitaciju, Edukacijsko rehabilitacijski fakultet Sveučilišta u Zagrebu)
Objavljeno: 02.02.2016