Intervju, Renata Brekalo: Integracija djece s teškoćama u redovne vrtićke skupine ključna je za njihov psiho-fizički razvoj

"Dječji vrtić Bambi jedini je privatni vrtić na području okolice Zagreba s programom za djecu s težim teškoćama u razvoju. Cilj nam je razvijati socijalne vještine djece i osposobiti ih za integraciju u redovite odgojne skupine dječjeg vrtića, što pokušavamo postići svakodnevnim zajedničkim aktivnostima djece iz posebne skupine s djecom iz redovnih skupina", kaže osnivačica DV Bambi, Renata Brekalo.

 

Od kada u Dječjem vrtiću Bambi postoji poseban program za djecu s teškoćama u razvoju?

- Dječji vrtić Bambi u svom objektu u Donjoj Pušći od studenog 2016. ima poseban program za djecu s teškoćama u razvoju. Počeli smo s jednom skupinom, to su naši 'Zlatni taliri'.

Koliko djece s teškoćama imate?

- Trenutno je upisano troje djece u poseban program za djecu s teškoćama u razvoju i vjerujemo da će se ta brojka s vremenom povećavati. U društvu i zajednici potrebe postoje. Želja nam je pružiti djeci s teškoćama u razvoju kvalitetan edukacijsko-rehabilitacijski program uz individualizirane rehabilitacijske, terapeutske i savjetodavne postupke kako bismo što bolje razvijali djetetove individualne sposobnosti i samopoštovanje. Istovremeno, cilj nam je razvijati socijalne vještine djece i osposobiti ih za integraciju u redovite odgojne skupine dječjeg vrtića, što pokušavamo postići svakodnevnim zajedničkim aktivnostima djece iz posebne skupine s djecom iz redovnih skupina.

Kakve dijagnoze djeca s teškoćama u skupini imaju?

- U naše odgojno-obrazovne skupine s posebnim programom upisujemo djecu s različitim dijagnozama: djecu s oštećenjem vida, djecu s oštećenjem sluha, djecu s poremećajima glasovno-govorne komunikacije, djecu sniženih intelektualnih sposobnosti, djecu s motoričkim oštećenjima, djecu s autizmom, djecu s poremećajima u ponašanju, djecu s promjenama u osobnosti uvjetovanim organskim čimbenicima, djecu sa zdravstvenim teškoćama i neurološkim oštećenjima i djecu s višestrukim teškoćama. Naš program namijenjen je djeci s težim teškoćama u razvoju bez obzira na vrstu dijagnoze. Skupine sastavljamo tako da budu što homogenije s obzirom na teškoće djece. Naša trenutna skupina prilično je homogena jer se u njoj nalaze djeca s poremećajima iz autističnog spektra i višestrukim teškoćama.

Na koji način se provodi vrtićki program i koliko se on razlikuje od programa za djecu bez teškoća u razvoju?

- Prije svega treba naglasiti da su Općina Pušća i načelnica Anđela Cirkveni uložili puno napora, strpljenja i truda da bi se prostor adaptirao i preuredio kako bi bio adekvatan za rad s djecom s teškoćama u razvoju.

Svi korisnici našeg vrtića u objektu u Pušći s oduševljenjem su iščekivali otvorenje novog objekta. Od srca smo svima zahvalni na potpori i pomoći koju smo dobili.

Naš program u vrtićkim skupinama uključuje aktivnosti koje se redovno održavaju određenim danima, kao npr. jutarnji krug, pričanje priča, dramatizacije, likovne aktivnosti, glazbene aktivnosti… Tako smo koncipirali i poseban program za djecu s teškoćama u razvoju u kojem su navedene aktivnosti prilagođene njihovim mogućnostima, potrebama i interesima. Naime, u posebnom programu naglasak je na svakom pojedinom djetetu te mu se pruža maksimalna potpora u izvršavanju postavljenih zadaća s ciljem da ga se osposobi za kolektiv.

Kakav je suživot mališana s teškoćama i onih bez?

Prve pedagoške godine organizirali smo svakodnevni izlazak na vrtićko dvorište zajedno s vrtićkim skupinama redovnog programa gdje su se družili, igrali, vježbali folklor i slično. Ove pedagoške godine uspjeli smo ključne aktivnosti dana spojiti sa starijom vrtićkom skupinom redovnog programa. Potpuno smo se prilagodili potrebama djece tako da neke aktivnosti skupine izvode zajedno, a neke aktivnosti posebna skupina izvodi samostalno. Predivno je vidjeti kako se međusobno posjećuju i zovu na igru.

Tko sve čini stručni tim u grupi Zlatni taliri?

- U stručnom timu imamo pedagoginju, psihologinju i rehabilitatora. Stručni tim prikuplja podatke o djetetu prije uključivanja u vrtić, uključuje dijete u skupinu primjerenu vrsti i težini teškoće djeteta, izrađuje Individualizirani odgojno-obrazovni program s ciljevima prilagođenim sposobnostima, potrebama i interesima djeteta te kontinuirano promatra i prati dijete kroz njegovu prilagodbu i daljnji boravak u vrtiću.

Stručni tim blisko surađuje s roditeljima u ostvarivanju predviđenih ciljeva kako bi se postigla usklađenost između postupaka kod kuće i u vrtiću što djetetu daje osjećaj sigurnosti. Također savjetuju roditelje na koji način mogu još više poticati razvoj djeteta i raditi s njime kako bi savladalo poteškoće.

Ako djeca imaju različita oštećenja, kako se izvlači maksimum iz svakog mališana?

- Rad sa skupinom temelji se na prihvaćanju njihovih različitosti i osobitosti njihovog razvoja te na vjerovanju u potencijal svakog djeteta. Svaka aktivnost pomno je izabrana prema potrebama i interesima svakog djeteta te prilagođena njihovim mogućnostima i sposobnostima. Tijekom izbora aktivnosti uvijek razmišljamo koje područje djetetovog razvoja jačamo i kako aktivnosti pomažu u jačanju njihovih kapaciteta i razvijanju potencijala. Upravo kroz te planirane i ciljane aktivnosti kao i toplu sredinu u kojoj ih provodimo, uspijevamo izvući maksimum iz djeteta.

Imaju li djeca zdravstvenu skrb, medicinsku sestru, fizioterapeuta?

- Kao i svaki vrtić imamo višu medicinsku sestru u našem sastavu. Objekt u kojem smo smješteni ima mogućnost proširenja te bi se mogla urediti velika dvorana za terapije i vježbe. Nadamo se da ćemo kroz neko vrijeme imati i više skupina s posebnim programom, te da će se stručni tim i naši kapaciteti proširiti a time i mogućnost uređenja prostora koji je za to predviđen.

Razgovarala: Anita Blažinović

 

Povezane vijesti