Maria Tomić Preiner: Djeca s teškoćama kao zagovaratelji svojih prava

Kroz projekt "Djeca s teškoćama u razvoju kao zagovaratelji svojih prava" djeca su učila koje su to vještine lobiranja, što je Konvencija o pravima djeteta i na koji način ona treba funkcionirati

 

Psihologinja i socijalna radnica Maria Tomić Preiner godinama radi s djecom s poteškoćama u razvoju, a i sama je osoba s invaliditetom. Znajući točno s čime se svakodnevno susreću djeca i njihovi roditelji, osmislila je projekt "Djeca s teškoćama kao zagovaratelji svojih prava".

"Ta djeca doživljavaju izravnu ili neizravnu diskriminaciju te često trpe zadirkivanja. Narušeno im je pravo na neovisnost zbog arhitektonske neprilagođenosti različitih ustanova, ali su ovisni i o svojim roditeljima ili pomoći druge odrasle osobe. Znaju reći: ‘Ok ja znam da moram vježbati, ali mislim da se često na to stavlja veći fokus nego na to da se moram igrati’. Oni nemaju priliku odrastati kao djeca bez teškoća. Roditeljima je isto teško povući granicu gdje prestaje zaštita, a počinje hiperprotektivnost", objasnila je Tomić Preiner za portal Prvi.hr.

I u obrazovnom sustavu nailaze na mnogo zapreka.

"Imam primjer izrazito darovitog dječaka koji je nakon osnovne škole ostao doma. U kolicima je, teško piše, teško govori i slabovidan je. U koju on srednju školu može ići ako se ta ista škola nije spremna njemu prilagoditi? Zanima ga poljoprivredna škola, ali nitko mu ne daje mogućnost da se nastavni program prilagodi njegovim potrebama", navodi psihologinja.

Kroz projekt "Djeca s teškoćama u razvoju kao zagovaratelji svojih prava" u godini dana djecu je učila koje su to vještine lobiranja, što je Konvencija o pravima djeteta i na koji način ona treba funkcionirati u praksi, bez obzira na to ima li dijete invaliditet ili nema.

"Djeca su kroz inicijativu ‘Škola po mjeri djeteta s teškoćama u razvoju’ opisala s kojim se poteškoćama susreću u školi. Na primjer,  imaju teškoće pri ispunjavanju testova, imaju malo prijatelja, a naglasila su i prednosti i mane osobnih asistenata. Svoje ideje o tome kako nadići ove probleme ujesen će iznijeti predstavnicima nadležnih institucija", kaže Tomić Preiner.

Kroz projekt se radilo i s djecom bez poteškoća koja su učila kako djecu s poteškoćama uključiti u svoja druženja i igru. Održana su i predavanja za roditelje na temu "Kako osnažiti dijete da se bori za svoja prava". Aktivnosti se nastavljaju do listopada. Svaki roditelj koji ima dijete s teškoćama, a prepoznao se u ovoj tematici, može se javiti na mail: mariatomic2000@yahoo.com.

Maria Tomić Preiner trenutno izrađuje i slikovnicu "Pet prijatelja u borbi za svoja prava" kojom će opisati tko su djeca s teškoćama i kako se bore za svoja prava u svakodnevnom životu. Svaki lik prijatelja imat će jednu vrstu invaliditeta – sljepoću, motoričko oštećenje i oštećenje sluha, intelektualne poteškoće i sl. U planu joj je i pokretanje edukativnog programa "Zabavljamo se i učimo".

Anita Blažinović

 

Povezane vijesti