Zagreb: Konferencija o inkluzivnom obrazovanju djece s teškoćama u razvoju

Inkluzivno obrazovanje podrazumijeva nužnost da učenici s teškoćama u razvoju imaju jednako pravo na istovrsno obrazovanje i okruženje zajedno s drugim učenicima


Odgojno-obrazovni sustav ne može biti uspješan ako ne prepoznaje pitanje inkluzivnog obrazovanja za sve i ne riješi to pitanje, istaknuo je zamjenik ministra znanosti, obrazovanja i sporta Roko Andričević na otvorenju Druge godišnje konferencije u jugoistočnoj Europi "Inkluzivno obrazovanje u praksi" (Inclusive Education in Practice) koja se održava u Zagrebu u sklopu projekta Europske unije (EU) i Vijeća Europe "Regionalna potpora inkluzivnom obrazovanju".

Konferencija je u zagrebačkome Hotelu Internationalu okupila 173 znanstvenika, stručnjaka, praktičara, predstavnika tijela državne uprave, međunarodnih organizacija i institucija te organizacija civilnog društva iz područja odgoja i obrazovanja iz sedam zemalja Albanije, Bosne i Hercegovine, Crne Gore, Hrvatske, Kosova, Makedonije i Srbije kako bi razmotrili provođenje inkluzije i mogućnosti proširenja ovakvoga pristupa u obrazovanju da bi donositeljima odluka pružili informacije potrebne da donesu propise u sklopu kojima će biti prostora za unaprjeđenje inkluzivnog obrazovanja.

Kako objašnjavaju sudionici, srž inkluzivnog obrazovanja može se svesti na tri 'svako,' pa je tako inkluzivna škola ona gdje je svako dijete dobrodošlo, svaki roditelj uključen i svaki učitelj vrednovan.

Podsjetivši kako su EU i Vijeće Europe kroz projekt "Regionalna potpora inkluzivnom obrazovanju" prepoznali važnost umrežavanja zemalja jugoistočne Europe, Andričević je ocijenio da su time uspostavili nezaobilaznu suradnju odgojno-obrazovnih sustava u ovome dijelu Europe.

Zamjenik ministra napomenuo je da se pod pojmom inkluzivno obrazovanje u prvi mah podrazumijeva nužnost da učenici s teškoćama u razvoju imaju jednako pravo na istovrsno obrazovanje i okruženje zajedno s drugim učenicima. Ali, ukazao je Andričević, pri tomu nikako se ne smiju zaboraviti socijalno isključene skupine kao što su Romi koji u Hrvatskoj imaju status nacionalne manjine, zatim daroviti učenici u nedovoljno poticajnom školskom i obiteljskom okruženju, siromašni, prometno isključeni, učenici izloženi obiteljskom, vršnjačkom ili nekom drugom nasilju.

Odnosno, rekao je, široka je lepeza različitosti koja se odražava i na različitost u školi kao prvoj socijalnoj zajednici s kojom se susreće većina učenika.

Andričević se osvrnuo i na novu Nacionalnu strategiju obrazovanja, znanosti i tehnologije što ju je Hrvatski sabor usvojio 17. listopada ove godine rekavši kako je inkluzivno obrazovanje sastavni dio toga strateškog dokument čije je pak osnovno načelo autonomija svih institucija u području obrazovanja i povezivanju s različitim dionicima koji participiraju u životu i radu škole.

To, objasnio je, među ostalim, podrazumijeva i transformaciju vrtića, škola i učeničkih domova u prijateljsko okružje za svu djecu i učenike te transformaciju dijela odgojno-obrazovnih ustanova u većim centrima u centre izvrsnosti kao sustav potpore školama i učiteljima.

Važnost regionalne suradnje na projektu u svojim su pozdravnim obraćanjima naglasili i direktor Demokratskoga građanstva i sudjelovanja Vijeća Europe Jean-Christophe Bas i voditeljica tima za političko izvještavanje i analitike, predstavništva Europske komisije u Republici Hrvatskoj Mirella Rašić.

U sklopu konferencije postavljena je i izložba "Expo za inkluziju" na kojoj sve zemlje sudionice predstavljaju svoje primjere dobre prakse za poticanje inkluzivnog obrazovanja.

Na UNESCO-voj Svjetskoj konferenciji o posebnim obrazovnim potrebama održanoj 1994. godine u španjolskom gradu Salamanki usvojena je Izjava i Okvir za akciju kojima se promiče pravo svakoga djeteta da, bez obzira na njegovo fizičko, intelektualno, emocionalno, socijalno, jezičko ili drugo stanje, bude uključeno u obrazovni sistem, odnosno u redovne škole i razrede. Obrazovni koncept koji proistječe i koji se razvija iz takvog općeg stava o potrebi uključivanja sve djece u redovne škole poznat je kao inkluzivno obrazovanje.

Hina