VIŠNJA MAJSEC SOBOTA 'Z' trgovački centri za generaciju 'Z'

Mijenjaju se tako vremena, mijenjaju se ljudi, mijenjaju se slova koja obilježavaju generacije, mijenjaju se navike…

Djeca i tehnologija, ilustracija.

 

Nekada se, a ponegdje još i danas, u lokalni dućan išlo samo po potrebi i to s novcima u džepu jer 'prostiralo se onoliko koliko je svatko dugačak bio'. U njemu proizvodi samo određene vrste, a ispred - nekoliko lokalnih cugera s 'brljom' ili pivom u ruci i - to je to. Danas nas okružilo, da ne kažem okupiralo, trgovinama svih vrsta, njihovim reklamnim sloganima i promidžbenim porukama, a već poprilično dugo ukorijenila se i navika provoditi slobodno vrijeme u razno-raznim trgovačkim centrima, mnogi bez kune, ali oboružani karticama i često nepotrebno 'potrebnom' kupovinom. Novi je to stil ponašanja i nova vrsta hedonizma, nova tjedna i vikend zabava te poprilično neurotiziranje sebe, ali jednako tako, ili možda još i više, svoje bliže okoline, djece, obitelji...

Neki su se trgovački centri u međuvremenu i zatvorili, a da u njih nisam niti kročila, a u nekima nisam odmakla daleko od ulaza jer su me 'umjetno obojani zrak', kičasto blještavilo i tutnjava muzike u startu okrenuli prema izlazu.

I tako unazad nekoliko tjedana čitam da je u Zagrebu otvoren 'Z centar, prvi hrvatski trgovački centar nove generacije' za koji vele da će nuditi sasvim novi koncept 'otvorenosti prema van'. U tekstu malo o dućanima, ali zato puno o tome da bi to trebalo postati 'centralno mjesto susreta i druženja stanovnika, što je osobito važno mladim obiteljima'.

Odmah mi pada na pamet da se naziv i koncepcija trgovačkog centra povezuju s najnovijom 'generacijom Z', s ovim mladim 'zoomerima', koji će biti sadašnji, ali i budući konzumenti sadržaja ovog, a i budućih ovome sličnih centara. 'Z trgovački centri za generaciju Z' - novi slogan vremena koje je već tu i onoga koje je neumitno pred nama.

Ovi, popularno zvani 'zoomeri', potpuno su novi 'klinci', rođeni između 1995. i 2012. s najvažnijim obilježjem - mobitelom u ruci. Oni su prva generacija koja ni ne zna za drukčiji svijet od informatičkog. Kompjutori, mobiteli, društvene mreže i komunikacija porukama njima su samorazumljivi, gotovo u rangu s majčinim mlijekom.

Vodeći se time da je generacija Z potrošački svijet sutrašnjice, Amerikanci su prije nekoliko godina išli tako daleko da su čak objavili 'Vaš vodič za generaciju Z', navodeći kako su samostalniji i otvoreniji, inkluzivni i tolerantni prema razlikama, ali jednako tako i vrlo nezavisni i kompetitivni, suprotstavljeni njihovim roditeljima milenijalcima - generaciji Y, koja je bila pionir interneta, društvenih mreža i pametnih telefona, sve to pripremajući za generaciju svoje djece, malih i velikih Z konzumenata.

A nova 'alfa' generacija već kuca na vrata…

Mijenjaju se tako vremena, mijenjaju se ljudi, mijenjaju se slova koja obilježavaju generacije, mijenjaju se navike…

Zato usrdno molim da one dućane s početka priče ostavite onakvima kakvi jesu. Neka barem, dok je još živućih iz naše 'baby-boom' zvane generacije, budu takvi kakve ih pamtimo i kakvi još uvijek ponegdje opstaju.

I eto, 'vrijeme ide u jednom, a sjećanja u drugom smjeru', lijepo je na jednom mjestu napisao američko-kanadski pisac William Gibson.

 

Višnja Majsec Sobota

 

Povezane vijesti