BLUE LINE Ponovno krenuo projekt kojim se otvaraju vrata za brendiranje Zagreba kao destinacije pristupačnog turizma
Mapiranjem i kreiranjem karte pristupačnosti za osobe koje se kreću pomoću invalidskih kolica, grad Zagreb bi podigao razinu prilagođenosti kretanja turistima s invaliditetom te postao jedan od malobrojnih europskih gradova koji nudi pristupačnu turističku destinaciju
Ovog ponedjeljka ponovno je krenuo projekt Blue line kojeg provodi Plavi telefon u suradnji s Centrom za pružanje usluga u zajednici Novi Jelkovec, Društvom osoba s cerebralnom i dječjom paralizom Zagreb - CeDePe i Edukacijsko-rehabilitacijskim fakultetom u Zagrebu.
Naime, Plavi telefon se već duži niz godina posvećuje pomoći djeci s teškoćama u razvoju i mladima s invaliditetom putem projekta 'Plavi servis', kojim im se omogućava druženje, zajednički odlasci u grad, posjećivanje poznatih destinacija, pomoć u učenju i slično. Navedeni projekt financijski podupire Turistička zajednica grada Zagreba. Isto tako, kao jedan od najznačajnijih projekata iz ovog područja izdvaja se EU projekt 'Blue equality', usmjeren na turističku ponudu Hrvatske, namijenjenu upravo osobama s invaliditetom, a u sklopu kojeg su okupili 29 osoba s invaliditetom iz Hrvatske, Slovenije i Bosne i Hercegovine. Projektom su osigurali ljetovanje uz prilagođen smještaj te brojne edukativne i zabavne aktivnosti.
Kao nastavak projekta, pokrenuli su aktivnost 'Blue line' te će s osobama koje se kreću pomoću invalidskih kolica istražiti koliko su im pristupačne destinacije u centru Zagreba. Ideju o turizmu namijenjenom osobama s invaliditetom predstavili su i Kolindi Grabar Kitarović, bivšoj predsjednici Republike Hrvatske, te saborskoj zastupnici Ljubici Lukačić, a nakon mapiranja plan je pristupačne rute iscrtati plavim linijama.
- Naša želja za ostvarivanjem što više mogućnosti osobama s invaliditetom razvila se u ideju mapiranja i kreiranja karte s ponuđenim rutama šireg centra grada Zagreba, za kretanje osoba koje koriste invalidska kolica, od jedne turističke lokacije do druge. Osim što ćemo napraviti mapiranje lokacija i pristupačnih ruta u centru Zagreba, podići ćemo svijest i poslodavcima kako bi promišljali na koji način mogu napraviti prilagodbe za dolazak osoba s invaliditetom i povećati svoj profit. Mapiranjem i kreiranjem karte pristupačnosti za osobe koje se kreću pomoću invalidskih kolica, grad Zagreb bi podigao razinu prilagođenosti kretanja turistima s invaliditetom te postao jedan od malobrojnih europskih gradova koji nudi pristupačnu turističku destinaciju, što može doprinijeti povećanju dolazaka turista s invaliditetom iz Hrvatske i inozemstva.
U budućnosti imamo u planu napraviti mobilnu aplikaciju koja će pružati, poput Google Mapsa, rute kojima osobe sa smanjenom pokretljivosti mogu prolaziti, a uključivale bi informacije o kulturnim ustanovama, znamenitostima, ugostiteljskim objektima, manifestacijama, bankomatima i svim ostalim sadržajima kojima svakodnevno možemo pristupiti, a da ne pomislimo da nekome mogu biti prepreka - kazali su nam iz Plavog telefona.
Opći cilj projekta je razvoj i primjena novog turističkog proizvoda za osobe s invaliditetom - posjetitelje grada Zagreba iz Hrvatske i inozemstva, u svrhu promocije Zagreba kao destinacije pristupačnog turizma.
Program projekta obuhvaća i uključivanje osoba s invaliditetom, a samo mapiranje provode asistent i osoba s invaliditetom koja je korisnik invalidskih kolica. Nakon prikupljanja informacija o svim lokacijama i pristupačnim rutama za kretanje osoba koje koriste invalidska kolica u širem centru Zagreba, u suradnji s kreativnom agencijom dizajnirale bi se i tiskale karte u nakladi od 2500 primjeraka. Plavi telefon bi karte dijelio prema potrebi i u dogovoru s turističkim agencijama u gradu Zagrebu.
Prema dostupnim podacima, proizvod u obliku karte s mapiranim lokacijama i rutama za kretanje osoba koje su korisnici invalidskih kolica još ne postoji na tržištu u Hrvatskoj. Iako je za područje Zagreba dostupno nekoliko izvora informacija o transportu i ustanovama (pretežito u području kulture) koje su prilagođene osobama s invaliditetom, ne postoji usluga ili proizvod koja bi pružala praktične informacije o mogućnostima kretanja, sadržajima i turističkim ponudama grada Zagreba koje bi turisti i građani mogli koristiti neovisno o ograničenjima kretanja (na primjer kulturnim ustanovama, znamenitostima, ugostiteljskim objektima, manifestacijama).
Prema podacima anketnog istraživanja provedenog 2015. godine, polovica osoba s invaliditetom koji žive u Europi ne putuje na godišnji odmor zbog nedostatka pouzdanih informacija, nedostatka sredstava te loših prethodnih iskustava (GfK, 2015.). Isto tako, utvrđeno je da osobe s invaliditetom prije odlaska na turističko putovanje izrađuju detaljan plan putovanja za koji su im potrebne točne informacije o pristupačnosti smještaja, atrakcija i prijevoza (Darcy, 1998.). Može se zaključiti kako bi navedeni proizvod uvelike olakšao osobama s invaliditetom boravak u Zagrebu, približio im turističku ponudu i sadržaj, promovirao Zagreb kao destinaciju pristupačnog turizma i povećao razinu zadovoljstva turista i građana.
U prilog navedenog proizvoda ide i istraživanje provedeno 2019. u Zagrebu, čiji su rezultati pokazali da u dijelovima gradskih četvrti Gornji grad - Medveščak, Donji grad i Trnje osobe u motornim invalidskim kolicima ne mogu samostalno prijeći čak 22 posto ukupne duljine pločnika i 16 posto pješačkih prijelaza, a za svladavanje 19 posto duljine pločnika i devet posto pješačkih prijelaza potrebna im je pomoć više od jedne osobe (Šakaja i sur., 2019.).
Dodatno, izrada i korištenje karte s naznačenim lokacijama i rutama za kretanje osoba u invalidskim kolicima omogućit će prikupljanje i obradu informacija u svrhu razvoja dodatnih usluga u turističkoj ponudi Zagreba, te doprinijeti razvoju novih 'smart city' rješenja i promociji Zagreba kao destinacije pristupačnog turizma.
Kada odlučimo posjetiti neku od turističkih destinacija u gradu, kulturnu znamenitost, muzej, restoran - jednostavno odaberemo mjesto, po potrebi kupimo kartu i posjetimo ga - ništa lakše! No, ako ste osoba s invaliditetom i pritom koristite invalidska kolica, mnoge stvari mogu predstavljati poteškoće - mogu li u blizini parkirati auto, postoji li adekvatan prilaz, postoji li lift? Uz pomoć karte 'Blue line' svoje putovanje i posjet raznim destinacijama u Zagrebu možete prilagoditi upravo svojim željama i potrebama, jer Plavi telefon i Turistička zajednica Grada Zagreba pružat će novu, pristupačnu, prilagodljivu i brižnu turističku ponudu. Pomoću karte 'Blue line' moći ćete istražiti lokacije i rute pristupačne za kretanje korisnika invalidskih kolica u centru Zagreba.
Ako ekipu Plavog telefona i korisnike ustanova sretnete na cesti, slobodno ih zaustavite i pitajte sve što vas zanima o projektu i planovima. Rado će popričati.
Fotografije: Jasmin Krpan
Objavljeno: 18.06.2021