VIROVITICA Novi COOR nudi sveobuhvatan program za vrtićance i školarce s invaliditetom
Danas Centar djeluje na tri tisuće četvornih metara, punih svjetla, u potpunosti prilagođenih djeci s poteškoćama u razvoju i osobama s invaliditetom, od učionica, sanitarnih čvorova, do igrališta
Prolazi peti mjesec otkako je novi Centar za odgoj, obrazovanje i rehabilitaciju Virovitica, vrijedan više od 83 milijuna kuna, otvorio svoja vrata. Gledajući na staru zgradu, njegove skučene prostorije, premalo svjetla, manjak sanitarnih čvorova i nedostatak sportske dvorane, osoblje i korisnici za novi COOR koriste istu frazu kada ga opisuju: neusporedivo bolji.
Jer, umjesto na 300 'kvadrata', danas rade na čak tri tisuće četvornih metara, punih svjetla, u potpunosti prilagođenih djeci s teškoćama u razvoju i osobama s invaliditetom, od učionica, sanitarnih čvorova, do igrališta.
Novi Centar izgrađen je u sklopu projekta čiji je nositelj Grad Virovitica, a sufinanciran je iz Ministarstva regionalnog razvoja i EU fondova, Ministarstva znanosti i obrazovanja te Ministarstva za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku.
U cijelom Centru vlada ozračje mira i kreativnosti, zahvaljujući prepoznatljivoj zelenoj boji i nizu detalja koji od ove odgojno-obrazovne ustanove čine prostor ugodan za boravak i rad.
- Zaista je teško nabrojati sve prednosti novog Centra, a jedna od najvećih svakako je ta da smo ostvarili san i postigli standard da sva naša djeca imaju nastavu samo u jednoj smjeni. Prije, kada se nastava odvijala u dvije smjene, djeca su u školi bila do 17:30, a sada imaju nastavu i nastavljaju produženi stručni postupak do 15. svibnja. Na nastavu djeca ne putuju samo iz naše županije, nego imamo učenike i iz Koprivničko-križevačke i Bjelovarsko-bilogorske županije - ističe ravnateljica Margarita Kovačević.
I dok je u starom COOR-u radila osnovna škola i Produženi boravak, danas je novi prostor omogućio i nove programe koji su obuhvatili veći broj djece i mladih.
- Trenutno imamo 55 učenika u osnovnoj školi u 14 razrednih odjela. Od toga je devet odgojno-obrazovnih skupina te dva kombinirana razreda. Prvi i drugi razred imaju nastavu odvojeno, dok su 3. i 4. te 5. i 6. razred kombinirani. Svakako valja napomenuti da je u našim razredima najveći broj djece pet, a kad je riječ o djeci s poremećajima iz spektra autizma, onda ih je u jednom razredu najviše dvoje - objašnjava ravnateljica.
Centar kroz Poludnevni boravak radi i sa starijom populacijom, odnosno 15 korisnika koji usluge Centra koriste nakon završenog školovanja. Kroz učenje o zdravim navikama, kućanskim poslovima i zdravlju, putem radno-okupacijske terapije i kineziterapije uče o stvarnom životu i tako se pripremaju za samostalan život. Za to imaju sve što im je potrebno - prave uređaje, pomagala, posuđe, kućanske aparate.
- Imamo roditelje koji vide da neće moći zauvijek moći brinuti o svojoj djeci. Za njih zapravo priželjkuju kvalitetniji oblik života. Vizija i misija Centra je zapravo osposobiti našu djecu za što samostalniji život, s obzirom na njihove sposobnosti i na tome se radi od samih početaka - ističe ravnateljica Kovačević.
Važnost Centra prepoznali su ne samo Grad Virovitica kao osnivač, nego i nadležna dva ministarstva: Ministarstvo znanosti i obrazovanja te Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku, koji također sufinanciraju njegov rad. Uključile su se i općine, koje sudjeluju u sufinanciranju predškolskog programa za djecu sa svog područja.
Široki spektar usluga moguć je zahvaljujući i suvremenoj, 1,5 milijuna kuna vrijednoj opremi u Centru, koji danas među rijetkima u kontinentalnoj Hrvatskoj ima dvije suvremene senzorne sobe ('klasičnu' senzornu i Snoezelen senzornu sobu) te senzornog pedagoga. Centar ima i dva logopeda te sav školovani kadar koji prolazi daljnja usavršavanja i edukacije, sukladno novim socijalnim uslugama koje će pružati, ali i zbog sve veće potrebe za ovom vrstom stručnjaka.
- Imamo puno ideja i drago nam je što nam novi prostor i oprema omogućavaju da na njima radimo, na korist našoj djeci i korisnicima, a svima nama na radost. U bližoj budućnosti plan nam je i muzikoterapija, gdje planiramo opremiti sobu udaraljkama i drugim instrumentima, a putem prekograničnog projekta 'Glazba nas pokreće, kultura nas spaja'. Ujedno, sretni smo što nam je nedavno došla i mlada kolegica koja će u Centru biti zadužena za hortikoterapiju, čime ćemo naš rad u vrtu s voćem, povrćem i cvijećem nastaviti i u novim prostorima - zadovoljno kaže Kovačević.
Od prošle jeseni COOR Virovitica pokrenuo je program koji su dugo godina željeli i oni, ali i roditelji - svojevrsni 'vrtić'. Riječ je o Posebnom programu za djecu s teškoćama u razvoju od jedne godine života do polaska u školu, u kojem je svoje mjesto našlo deset mališana s područja Virovitice, Lukača i Pitomače. U programu su djeca podijeljena u dvije skupine. Svaka ima svog rehabilitatora, medicinsku sestru i odgojiteljicu, a u okviru rada s djecom provodi se i logoterapija i to dva puta tjedno. Program ima dežurstvo od 6:30 ujutro do 16 sati poslijepodne, a u njemu dijete može biti najviše deset sati dnevno. Ekonomska cijena programa po djetetu iznosi 4.799,93 kune, od čega znatan dio cijene sufinancira Grad Virovitica, odnosno Općina iz koje dijete dolazi i nadležno Ministarstvo znanosti i obrazovanja. Roditelji tako ovaj predškolski program plaćaju 200 kuna mjesečno po djetetu, odnosno 100, ako imaju dvoje djece u programu.
- Budući da sva naša djeca ima nekakvu poteškoću, ovdje se svakom djetetu pristupa individualno i nakon prilagodbe radimo procjenu za svako dijete. Na temelju tih procjena radimo individualne planove za dijete. Puno radimo na suradnji s roditeljima jer je jako važno da se i doma s djecom nastavlja raditi sve ono što radimo i u Centru. Kroz ovaj, grupni rad, naglasak je na socijalizaciji i komunikaciji s vršnjacima - ističe Jelena Puzović, edukacijska rehabilitatorica.
Kod svakog djeteta napredak je vidljiv na svoj način, ističe, a svaki od članova skupine raduje se kada primijeti i mali korak u komunikaciji, sporazumijevanju, navikama.
- Imamo djece koja nisu verbalna, koja dakle ne govore, pa s njima koristimo komunikaciju slikovnim bilješkama, kako bi se znala izraziti. Gledajući unatrag ovih nekoliko mjeseci, otkako je program počeo s radom, vidi se napredak. On je važan i već ako dijete sjedi u miru za vrijeme jela, koristi vilicu ili žlicu, ako jasnije komunicira svoje potrebe - zadovoljno kaže Jelena o sitnim promjenama koje jednako, kao i djecu i njih, raduju i same roditelje.
Da u novim prostorima uživa kao i učenici, kaže nam Dubravka Periša, koja je u COOR-u više od trideset godina. Svoju staru učionicu zamijenila je novom, punom svjetla, koja gleda na igralište. Osim što je potpuno prilagođena za njenih pet učenika u kombiniranom 3. i 4. razredu, sada ima i pametnu ploču, printer, projektor, ali i tkalački stan za djecu, mnoštvo didaktičke opreme…
- Pravi je to preporod. Moram naglasiti da uz ovu, recimo, standardnu školsku opremu, imamo jako puno naše opreme, vrhunskih didaktičkih materijala, kao i potpuno opremljene prostore za specifične potrebe naših učenika - pohvaljuje Periša. Naglašava i važnost opreme za rehabilitacijske programe, također u potpunosti prilagođene učenicima sa senzoričkim i motoričkim teškoćama, ali i još jedan važan dio - prilagođene sanitarne čvorove, kojih sad ima dovoljno za sve. Djeca nabrajaju što im se sve sviđa, dok nam D. Periša govori važnost svakog predmeta - glazbeni instrumenti, komunikatori, vizualni kalendari, sve će im to pomoći razumjeti svijet oko sebe, smisao riječi, važnost komunikacije, raznolikost boja ili brojke. Josip kaže kako mu je lijepo na nastavi, a za matematiku ističe kako - uopće nije teška.
- Učimo čitati i pisati, a ja jako volim i slagalice. U školi je lijepo i zbog prijatelja, a moj najdraži prijatelj je David. Pomažemo si - zaključuje, uz odobravanje kolega.
Prvi put ove školske godine COOR je upisalo i devet učenika za program srednje škole. Pet učenika školuje se za pomoćnog kartonažera, a četiri za pomoćnog krojača. Programi traju tri godine, a učenici čine jedan kombinirani razred.
Natalija Vidak, stručna učiteljica za tekstilnu grupu predmeta i praktičnu nastavu u COOR-u, kaže kako su se učenici lijepo uklopili, da su vrijedni te da kvalitetno rade i uče. Kod pomoćnih zanimanja radnik svoj posao ne obavlja sam, nego je naglasak na timskom radu, uz pomoć učitelja, kaže Natalija, jer obavlja samo dio, segment u proizvodnji. Ujedno, svaki učenik mora svladati tehnike rada na šivaćem stroju, upoznati se s materijalima, načinom rada, ali i zaštitom na radu.
U COOR-u u programu srednje škole vide veliku i važnu priliku, a to je djeci osigurati mjesto na tržištu rada. Iako veće sredine imaju praksu zapošljavanja osoba s invaliditetom, po modelu takozvanog zapošljavanja uz podršku, u Virovitici su takvi primjeri još uvijek rijetkost.
- Mislim da kao sredina još nismo sazreli za tu vrstu zapošljavanja, iako ima divnih primjera. Nekoliko naših učenika dosad se zaposlilo u Flori i tu vidimo priliku za neke buduće, nove partnerske odnose. U našim programima djecu učimo za rad, oni neke poslove mogu obavljati samostalno ili djelomično, ali su vrijedni i žele raditi - ističe ravnateljica Kovačević. Dodaje da uz sadnju cvijeća i održavanje zelenih površina, njihovi učenici nakon završene škole mogu obavljati jednostavnije sezonske poslove u poljoprivredi, slagati police u trgovačkim centrima, ali i biti pomoćni radnici u restoranima.
U Poludnevnom boravku odrasli korisnici, između 22 i 52 godine starosti, nastavljaju iskustvo i stvaraju nove, dobre navike koje će im pomoći u svakodnevnom životu. Voditeljica Ankica Pokupić kaže kako im nastoje maksimalno pomoći i pripremiti ih za samostalan život.
Anita Blažinović
Objavljeno: 26.02.2020