OPĆA BOLNICA VIROVITICA Edukacija djelatnika o boljoj komunikaciji prema osobama s invaliditetom
Osobama s invaliditetom najvažnija je komunikacija. Lift ili oprema se mogu nabaviti, ali komunikaciju je nužno naučiti, ona je najvažnija. Osobe s invaliditetom moraju znati svoja prava, moraju ih razumjeti, rekao je Dario Karačić iz Instituta za razvoj tržišta rada iz Zagreba
U virovitičkoj Općoj bolnici održana je radionica za medicinsko i nemedicinsko osoblje o horizontalnim politikama, na temu odnosa i komunikacije prema osobama s invaliditetom. Riječ je o edukaciji koja se provodi unutar projekta Dogradnja i opremanje dnevnih bolnica Opće bolnice Virovitica, koji financira Europski strukturni fond.
– U sklopu projekta, pored izgradnje aneksa dnevnih bolnica i nabava i instaliranja opreme je i promicanje određenih horizontalnih politika. U ovom slučaju obuhvaćene su određene socijalne skupine, a mi smo se odlučili za osobe s invaliditetom. Administrativno osoblje koje se svakodnevno susreće s osobama s invaliditetom educiramo kako razviti što kvalitetniji odnos i što bolju komunikaciju, a kako bi se osobe s invaliditetom što lakše uklopile u društvo i proces zdravstvene zaštite – istaknuo je ravnatelj bolnice Cilj edukacije bio je poboljšati komunikaciju između pacijenata, osoba s invaliditetom, liječnika i medicinskog osoblja.
Proveo ju je Dario Karačić iz Instituta za razvoj tržišta rada iz Zagreba.
– Pokušavamo osvijestiti zdravstvene djelatnike kako komunicirati s tim osobama i same osobe kako mogu ravnopravno sudjelovati u korištenju usluga. Jer, medicinsko osoblje se trenutno prema osobama s invaliditetom odnosi kao prema pacijentu, a oni to nisu – invaliditet je trajno stanje i treba ih bolje uključivati u odluke korištenja zdravstvenih usluga. Ujedno, nužno je omogućiti osobama s invaliditetom da samostalno koriste usluge i pomagala – istaknuo je D. Karačić, dodavši da u ovom slučaju edukacija obuhvaća sve vrste invaliditeta te da je cilj osigurati da u jednoj ustanovi svatko može funkcionirati, neovisno o svom stanju.
Kao najveći problem na kojem je potrebno raditi Dario Karačić ističe komunikaciju. Osobama koje imaju teškoća s govorom i sluhom teško je pristupiti kvalitetno bez odgovarajuće pripreme.
– Osobama s invaliditetom najvažnija je komunikacija. Lift ili oprema se mogu nabaviti, ali komunikaciju je nužno naučiti, ona je najvažnija. Te osobe moraju znati svoja prava, moraju ih razumjeti – rekao je Dario Karačić.
Lidija Knapić, pomoćnica ravnatelja za sestrinstvo Opće bolnice Virovitica, ocijenila je edukaciju konkretnom, informativnom i važnom. Naglasila je da ovakve edukacije pomažu medicinskim djelatnicima i osoblju u onom najvažnijem – svakodnevnom radu i komunikaciji s pacijentima, osobama s invaliditetom.
– Uvijek nam nedostaje edukacije i načina kako da tim ljudima osiguramo sigurnost i pravovaljane smjernice, da na najadekvatniji način dobiju našu pomoć. U bolnici radim već 24 godine, prije ovoga sam bila glavna sestra otorine, gdje sam bila izravno uključena u pristup osobama s oštećenjima sluha, a koje su također osobe s invaliditetom. Bilo je teško raditi neke pretrage audiologije i vestibulogije, u okviru kojih smo ispitivali oštećenja sluha – iskustvo je podijelila Lidija Knapić, dodavši da je bilo teško doći do dijagnostike zbog problema u komunikaciji.
Unazad 10 godina situacija se znatno promijenila, bolnica je opremom i donacijama stvorila bolje uvjete za pomoć osobama s invaliditetom, a kao trajni poziv ostao je rad na komunikaciji. Danas, oni pacijentu pristupaju individualno, kaže, pa ovakvih edukacija nikad nije dovoljno.
– Ono što si možemo obećati je rad na toj komunikaciji. Imamo deficit povratne informacije od naših štićenika, korisnika i pacijenata, u kojem mi od njih saznajemo koje su njihove poteškoće u radu i prilagodbi s nama i na koji način oni nas doživljavaju. Oni zahtijevaju od nas da se mi prema njima odnosimo individualno, da ih gledamo kao zasebnu osobu koja ima svoje poteškoće i probleme i potrebu prilagodbe i da smo mi ti koji im trebamo pružiti potporu i pomoć. Zato nam je jako važno dati im potporu u svakom trenutku i znati jesmo li odradili dobar posao, jesu li oni zadovoljni – kaže Lidija Knapić.
Uz te male ljudske pomake, ističe, može se učiniti puno na poštivanju dostojanstva svake osobe, ostvariti napredak u liječenju i pružanju zdravstvene skrbi za svakog pacijenta.
Anita Blažinović
Objavljeno: 04.03.2019