Savez Dodir: Borba protiv diskriminacije gluhe, nagluhe i gluhoslijepe djece u sustavu obrazovanja

"Promjene zakona i podzakonskih akata su nužne kako bi se i toj djeci omogućile jednake obrazovne mogućnosti od najranije dobi", ističe dr. sc. Sanja Tarczay, predsjednica Saveza Dodir

Vladimira Velički i Sanja Tarczay

Kako bi se dokinula diskriminacija gluhe, nagluhe i gluhoslijepe djece u sustavu obrazovanja, Savez Dodir je pokrenuo akciju 'I ja hoću čuti igru'. U sklopu nje poziva građane da nauče znak za igru. Hrvatskoj nije sustavno omogućeno gluhoj, nagluhoj i gluhoslijepoj djeci da pohađaju vrtić uz prevoditelje znakovnog jezika.

"Iako je u Hrvatskoj svega četrdesetak takve djece, čini se da je to državi prevelik problem. Naime, unatoč višegodišnjim naporima Hrvatskog saveza gluhoslijepih Dodir, gluha, nagluha i gluhoslijepa djeca nisu ostvarila pravo na prevoditelja znakovnog jezika u vrtićima. Promjene zakona i podzakonskih akata su nužne kako bi se i toj djeci omogućile jednake obrazovne mogućnosti od najranije dobi", ističe dr. sc. Sanja Tarczay, predsjednica Hrvatskog saveza gluhoslijepih Dodir.

Predškolski odgoj danas je temelj za uspješan nastavak školovanja, a svladavanje znakovnog jezika gluhoj, nagluhoj i gluhoslijepoj djeci osnova komunikacije.

"Za daljnji zdrav razvoj dijete do pete godine treba u potpunosti svladati bar jedan jezik. U slučaju gluhe, nagluhe i gluhoslijepe djece to je znakovni jezik. Ta djeca imaju jednake intelektualne mogućnosti kao i njihovi čujući vršnjaci, a na društvu je da im omogući pohađanje vrtića i škole uz jezik kojim se služe, budući da je pravo na jezik i izražavanje na materinjem jeziku pravo svakog čovjeka. Jednako tako, jezik je preduvjet za ostvarivanje prava na obrazovanje i za postizanje uspjeha”, kazala je dr. sc. Vladimira Velički, profesorica na Učiteljskom fakultetu u Zagrebu.

U sklopu pilot projekta Saveza Dodir četvero je djece iz Zagreba i Varaždina uključeno u dječje vrtiće i upravo je njihov napredak najbolja potvrda da i ostali zaslužuju istu mogućnost.

"Iako ne postoji zakonodavni okvir, Grad Zagreb je pronašao način kako uz najbolju podršku osigurati uključivanje u program odgoja i obrazovanja djece rane i predškolske dobi koja su gluha, nagluha i gluhoslijepa. Pitanje uvjeta uključivanja takve djece mora se standardizirati u cijeloj Hrvatskoj kako bi sva djeca dobila jednake uvjete i mogućnost uključivanja", kazala je Bosiljka Devernay, voditeljica Sektora za odgoj i obrazovanje Gradskog ureda za obrazovanje, kulturu i sport Grada Zagreba.

Božica Ravlić